خسارت عجیب چندمیلیارد دلاری ائتلاف سعودی به اقتصاد یمن

شبکه خبری المسیره، گزارشی از میزان خسارتهایی منتشر کرد که کشور یمن طی هفت سال محاصره و تجاوز توسط ائتلاف متجاوز سعودی-اماراتی متحمل شده است؛ ائتلافی که با حمایت آمریکایی-غربی-صهیونیستی دست به جنایت علیه مردم یمن زده است.

«احمد حجر» معاون وزیر دارایی در بخش برنامه ریزی و آمار یمن به المسیره گفت: «تجاوز و محاصره یمن باعث شده است تولید ناخالص داخلی نسبت به سال ۲۰۱۴، به میزان ۴۶ درصد کاهش پیدا کند».

حجر ادامه داد: «زیان انباشته ناشی از کاهش تولید ناخالص داخلی به ۱۶۰ میلیارد دلار می‌رسد. گزارش‌های بین المللی نشان می‌دهد که حدود ۱۲۰ میلیارد دلار از سرمایه ملی یمن، از این کشور خارج شده است».

 خسارت عجیب چندمیلیارد دلاری ائتلاف سعودی به اقتصاد یمن

«سام البشیری» معاون بخش آمار اجتماعی و جمعیت در سازمان مرکزی آما یمن هم گفت که داده های این سازمان، زیان داراییهای فیزیکی را ۱۰۰ میلیارد دلار برآورد می‌کند.

البشیری همچنین تأکید کرد که با غارت دائمی منابع یمن توسط مزدوران و توقف کمکهای بلاعوض و سایر کمکها، خسارتهای یمن، افزایش یافته است.

«عادل الحوشبی» معاون وزیر برنامه‌ریزی و توسعه یمن هم در این زمینه گفت: «ادامه محاصره یمن، مانع اصلی توسعه این کشور است و زمینه را برای خسارتهای جدید فراهم می‌کند».

الحوشبی با بیان اینکه هدف قرار دادن زیرساختهای اقتصادی یمن، مشکلات این کشور را در سطوح مختلف به ویژه خدمات عمومی دوچندان کرد، تصریح کرد: «خسارتهای غیرمستقیم به اقتصاد ملی بسیار بیشتر از ضررهای مستقیم است و چالشهای بسیاری برای پیشرفت وجود دارد».

یک منبع در کمیته عالی اقتصادی یمن هم گفت که مجموع درآمدهای غارت شده از منابع مالی عمومی یمن که توسط مزدوران ائتلاف انجام شده است، تا فوریه ۲۰۲۲ به هشت تریلیون و ۶۵۰ میلیارد ریال یمن رسیده است.

عربستان سعودی به همراه امارات و چند کشور عربی و با حمایت آمریکا و کشورهای غربی و رژیم صهیونیستی از فروردین 1394 جنگ همه جانبه‌ای علیه ملت یمن آغاز کردند، ولی هنوز نتوانسته‌اند اهداف خود را محقق کنند