هیچ‌کس و هیچ‌چیز نمی‌تواند مانع از ادامه نخست‌وزیری من شود

« بوریس جانسون »، نخست‌وزیر انگلیس در نخستین اظهارنظر بعد از گرفتن رأی‌ اعتماد از قانونگذران محافظه‌کار گفته «هیچ کس و هیچ چیز» مانع از ماندن او در قدرت نخواهد شد.

طبق گزارش یاهونیوز، جانسون که روز چهارشنبه در میان همهمه قانونگذاران انگلیس صحبت می‌کرد تلاش کرد، علی‌رغم آنکه ۴۰ درصد از نمایندگان هم‌حزبی او در جلسه روز دوشنبه به او رأی عدم اعتماد دادند، خودش را بر امور مسلط نشان بدهد. 

«کئیر استامر»، از قانونگذاران حزب کارگر در این جلسه از بوریس جانسون به دلیل آنکه اعتماد نمایندگان محافظه‌کار را از دست داده انتقاد کرد و تصریح کرد که او برای بهبود امور قابل اعتماد نیست.

هیچ‌کس و هیچ‌چیز نمی‌تواند مانع از ادامه نخست‌وزیری من شود

«آنگلا ایگل»، یکی دیگر از نمایندگان پارلمان از جانسون پرسید: «آقای نخست‌وزیر می‌توانند توضیح بدهند وقتی ۱۴۸ نفر از هم‌حزبی‌های خودش به او اعتماد ندارند چرا باید کشور به او اعتماد کند؟»

جانسون در پاسخ مدعی شد به دلیل «دستاوردهای بسیار بزرگ و قابل‌توجهی» که دولت او داشته هدف دشمنی عده‌ای قرار گرفته است. او در ادامه گفت: «چیزی که می‌خواهم ایشان (آنگلا ایگل) بدانند این است که هیچ چیز و هیچ کس، از جمله ایشان نمی‌تواند مانع از خدمت ما به مردم انگلیس شود.»

رسانه‌های انگلیسی بامداد سه‌شنبه از شکست خوردن رأی عدم اعتماد به «بوریس جانسون» نخست‌وزیر انگلیس در پارلمان این کشور خبر دادند.

کمیته اعضای حزب محافظه‌کار در پارلمان انگلیس موسوم به کمیته ۱۹۲۲، بامداد سه‌شنبه اعلام کرد که رأی عدم اعتماد به «بوریس جانسون» نخست‌وزیر انگلیس با ۲۱۱ رأی مخالف و ۱۴۸ رأی موافق، شکست خورده است.

به نوشته خبرگزاری «رویترز»، جانسون در حالی در سمت نخست‌وزیری انگلیس باقی ماند که در پی رسوایی‌های اخیر وی از جمله نقض محدودیت‌های کرونایی و دروغگویی، موقعیتی متزلزل‌تر نسبت به گذشته خواهد داشت.

این رأی‌گیری پس از آن برگزار شد که تصاویر منتشرشده جدید توسط رسانه‌های انگلیسی ادعاهای جانسون مبنی بر بی‌اطلاع بودن او از قانون‌شکنی در یک مهمانی (پارتی گیت) در «داونینگ استریت» در طول همه‌گیری کرونا را زیر سوال برده است. 

در تصاویر تازه منتشر شده از این مراسم، بوریس جانسون همراه با بطری‌های مشروبات الکلی  و برخی افراد دیگر مشاهده می‌شود. این در حالی است که در آن زمان، مهمانی با افراد خارج از خانواده ممنوع بود و هشت روز قبل از آن نیز قرنطینه در انگلیس به دلیل افزایش موارد ابتلا  کووید-۱۹ بازگردانده شده بود.

جانسون پیشتر با اصرار بر مواضع قبلی خود درباره رسوایی «پارتی گیت» گفته بود که استعفا نخواهد داد. جانسون در جلسه بامداد سه‌شنبه پارلمان انگلیس گفت، مسئولیت کامل تمام آنچه که اتفاق افتاده را می‌پذیرد اما از مقام خود کناره‌گیری نخواهد کرد.

نخست‌وزیر انگلیس که نسخه‌ای از گزارش تخلفات خود و اعضای دولتش درخصوص نقض قوانین محدودکننده کرونایی در سال ۲۰۲۰ را دریافت کرده مدعی شد متأسف است اما نمی‌دانسته قانون‌شکنی کرده است.

جانسون، علاوه بر تخلفاتش در رسوایی موسوم به «پارتی‌گیت»، به دلیل عملکرد ضعیف دولتش در حوزه‌های دیگر هم مورد انتقاد قرار گرفته است.  «یین دانکن اسمیت» رهبر سابق حزب محافظه‌کار و قانونگذار ارشد انگلیسی چند هفته پیش گفت که دولت محافظه‌کار «بوریس جانسون» باید همین حالا اقداماتی را برای کمک به کسانی که در پی بحران رو به وخامت هزینه‌های زندگی بیش از دیگران متاثر شده‌اند، اتخاذ کند.

تورم بریتانیا در ماه‌های گذشته سیر صعودی داشته است. رسانه‌های انگلیس ماه پیش گزارش دادند نرخ تورم در انگلیس به بالاترین نرخ سالانه خود از سال ۱۹۸۲ رسیده است. 

تورم قیمت مصرف کننده در انگلیس در آوریل به ۹ درصد رسید، تا جایی که «ریشی سوناک» وزیر دارایی این کشور را تحت فشار قرار داد تا برای کمک به افرادی که در پرداخت هزینه‌های فزاینده مواد غذایی، سوخت و قبوض انرژی به سختی افتاده‌اند، تلاش بیشتری انجام دهد.

پیش‌تر، در کنار اذعان رئیس بانک مرکزی انگلیس به ناتوانی در کنترل تورم، ریاست خزانه‌داری این کشور نیز گفت دولت هیچ کاری نمی‌تواند انجام دهد تا از افزایش تورم و تاثیر آن بر خانواده‌های انگلیسی جلوگیری کند.

بررسی‌های فیسکال استادیز نشان می‌دهد، ۱۰ درصد خانوارهای انگلیسی با پایین‌ترین درآمد در ۱۲ ماه منتهی به آوریل با نرخ تورم ۱۰.۹ درصد مواجه بودند. این رقم سه درصد بیشتر از نرخ تورمی است که ۱۰ درصد ثروتمندترین افراد در این کشور تجربه کرده‌اند.