اعتراض گسترده کارگران و شهروندان ایتالیا در اعتراض به تورم

همزمان با وخامت اوضاع اقتصادی در ایتالیا شهروندان این کشور از جمله کارگران در بیش از ۲۰ شهر تظاهراتی برگزار کردند.

به نوشته روزنامه «مورنینگ استار» هزاران نفر روز شنبه در شهر «رم» پایتخت ایتالیا در تظاهراتی به دعوت اتحادیه‌های کارگری تجمع کردند در حالی که تظاهرات ضد دولتی دیگری در شهرهای «جنوا»، «تریست» و «کالیاری» برگزار شد.

 بر اساس این گزارش، کارگران ایتالیایی از ارسال تسلیحات به اوکراین و تحریم‌های روسیه که به گفته آنها به کشور آسیب می‌زند، خشمگین هستند. ماه گذشته، یک اعتصاب سراسری با شعار «اسلحه‌هایتان را کم کنید، دستمزدهای ما را افزایش دهید» در ایتالیا برگزار شد. این در حالی است که  اقتصاددانان هشدار دادند رکود جدی اقتصادی می‌تواند به سقوط دولت این کشور منجر شود.

اعتراض گسترده کارگران و شهروندان ایتالیا در اعتراض به تورم

«ماریو دراگی» نخست وزیر ایتالیا  وضعیت اضطراری را در مورد اقتصاد در نظر گرفته و احتمال لغو انتخابات سراسری سال آینده را مطرح کرده است. او فردا دوشنبه  در حالی  در سنای ایتالیا سخنرانی خواهد کرد که قانونگذاران از اینکه  هیچ بحثی در مورد موضوعات کلیدی از جمله تأثیر تحریم‌های روسیه بر ایتالیا انجام نشده است، گله مند هستند.

به نوشته این روزنامه، تورم در ایتالیا بیداد می‌کند و نرخ بالای بیکاری و افزایش قیمت انرژی منجر به اعتصابات بیشتر شده است.

نتیجه یک گزارش تحقیقی از ساکنان پنج کشور فرانسه، آلمان، ایتالیا، اسپانیا و انگلیس نیز  نشان می‌دهد که اروپایی‌ها به دلیل افزایش تورم به غذاهای ارزان‌‎قیمت روی آورده‌اند.  شبکه فرانسوی «بی‌اف‌ام‌تی‌وی»  گزارش داد که اغلب اروپایی‌ها در مواجهه با تورم و افزایش قیمت‌ها، الگوی مصرفشان تغییر کرده و رجوع به محصولات ارزان قیمت را در دستور کار قرار داده‌اند.

طبق این گزارش، انتخاب مصرف‌کنندگان اروپایی به این سمت تغییر کرده است که به گزینه‌های کاهش دهنده بهای کالاها و محصولات در مغازه‌ها و فروشگاه‌ها متوسل شوند.

شرکت معتبر آمریکایی «مک کینزی» نیز  در همین ارتباط از ساکنان پنج کشور اروپایی یک نظرسنجی ترتیب داده است. طبق این نظرسنجی، آنها در مواجهه با افزایش شدید نرخ تورم، الگوی مصرفشان را تغییر داده‌اند چرا که تورم به مهم‌ترین نگرانی‌شان تبدیل شده است.