الکاظمی: دولت جدید تشکیل خواهد شد

مصطفی الکاظمی ، نخست وزیر عراق در جلسه کابینه گفت: ما به نیروهای امنیتی و نظامی به دلیل تلاش هر روزشان تبریک می‌گوییم. عملیات پیگرد گروه‌های تروریستی ادامه دارد. هر روز نیروهای ما عملیاتی را برای پیگرد و قتل داعشی‌ها انجام می‌دهند از جمله مجرمانی که کشته شدند "والی الانبار" است. متأسفانه برخی اتهامات بدی به دستگاه‌های امنیتی ما وارد می‌کنند. من امیدوارم که در این زمان حساس به خاطر عراق و به خاطر اصلاح واقعی نظام سیاسی و اقتصادی‌مان متحد شویم. طی دو سال گذشته دولت به انواع اتهامات متهم شد و ما مسئولیت را به عنوان نخست وزیر برعهده گرفتیم و شاهد نتایج خوب و سرعت رشد اقتصادی بودیم.

وی گفت: از جمله اتهاماتی که به دولت زده شد پرونده توافق چین بود. دولت متهم شد که برای کارشکنی در این توافق تلاش می‌کند اما شما هفته گذشته شاهد شروع اولین پروژه بود که شامل ساخت ۱۰۰۰ مدرسه در سرتاسر عراق است. چگونه ممکن است دولت در این توافق کارشکنی کند؟

الکاظمی گفت: ما این پروژه را در مرحله نخست آن ادامه می‌دهیم و مرحله دوم شامل ایجاد ۱۰۰۰ مدرسه و شامل تمام استان‌ها است. آموزش اهمیت زیادی دارد. ما باید به تاریخمان که نقش اساسی در تمدن انسانی داشته افتخار کنیم. اکنون بخشی از توافق چین را که شامل ایجاد مدارس است اجرا کردیم و در مراحل آتی بقیه بندها را اجرا می‌کنیم. ادعای اینکه دولت مانع اجرای توافق چین می‌شود ادعای باطلی است.

وی درباره سیاست خارجه گفت: عراق طی دوره گذشته برای آرام کردن اوضاع منطقه که شاهد تنش‌ها و چالش‌های بسیار خطرناکی است تلاش کرد. پیامدهای جنگ اوکراین در امنیت غذایی تمام جهان مؤثر است. سیاست ما از همان لحظه نخست براساس سیاست توازن و همکاری برای ایجاد روابط خوب با همسایگان عراق و دوستانش بوده است تا این روابط در خدمت شهروندان عراقی باشد و سرمایه‌گذاری‌های خارجی را جذب کند. عراق جایگاه استراتژیک مهمی دارد و مردمی که می‌توانند نقشی را در بهبود وضعیت اقتصادی ایفا کنند. ما طی این مدت موفق شدیم سرمایه گذاری‌های زیادی برای عراق از طریق همکاری با کشورهای همجوار داشته باشیم و به این سیاست به خاطر عراق ادامه می‌دهیم.

الکاظمی: دولت جدید تشکیل خواهد شد

الکاظمی گفت: ان شاءالله دولت جدید تشکیل خواهد شد. در هر نشستی بر ادامه تلاش تا لحظه آخر برای خدمت به عراق تأکید می‌کنم. باید به شکایت‌های شهروندان گوش بدهیم و خواسته‌هایشان را اجرا کنیم و راهکارهایی را برای حل این مشکلات ارائه کنیم.