افشای جنگ‌های محرمانه آمریکا در جهان

وبگاه آمریکایی «اینترسپت» گزارش کرده است که ایالات متحده تحت عنوان مبارزه با تروریسم ، دست‌کم 23 جنگ نیابتی در سراسر جهان انجام داده است.

 بر اساس مقاله ای که اخیراً در اینترسپت منتشر شده است، ایالات متحده از یک مرجع مخفی به نام «127e» برای راه اندازی حداقل 23 جنگ نیابتی از سال 2017 استفاده کرده است. این رسانه مدعی شده است که به اسنادی دست یافته است که قبل از این تاکنون دیده نشده بود و با مقام‌های عالی‌رتبه آگاه از این موضوع گفت‌وگو کرده است.

اینترسپت اسناد را از طریق «قانون آزادی اطلاعات» دریافت کرده است و می‌گوید که این اسناد برای اولین بار رسماً تأیید می‌کند که حداقل 14 برنامه موسوم به «127e» تا همین سال 2020 در غرب آسیا و مناطق آسیا-اقیانوسیه فعال بوده است.

بر اساس این گزارش، در مجموع، طبق گزارش‌ها، پنتاگون 23 برنامه جداگانه 127e را بین سال‌های 2017 تا 2020 در سراسر جهان راه‌اندازی کرد که 310 میلیون دلار برای مالیات‌دهندگان آمریکایی هزینه داشت.

وبگاه اینترسپت توضیح می‌دهد که 127e یکی از چندین مجوزهای تقریباً ناشناخته است که در دو دهه گذشته کنگره به وزارت دفاع اعطا کرده است. این مجوز به کماندوهای آمریکایی اجازه می‌دهد که در همکاری با شرکای خارجی و غیرمتعارف خود در سراسر جهان با نظارت حداقلی خارجی، «عملیات ضدتروریستی» انجام دهند.

بر اساس این گزارش، این برنامه به ایالات متحده اجازه تسلیح، آموزش و عرضه اطلاعات به نیروهای خارجی را می‌دهد و برخلاف برنامه‌های سنتی کمک خارجی که بر ایجاد ظرفیت محلی در کشورهای شریک تمرکز دارد، طبق برنامه E127، «نیروهای جانشین»، از دستورات آمریکا پیروی می‌کنند و مأموریت‌های واشنگتن را علیه دشمنان ایالات متحده برای دستیابی به اهداف آمریکایی انجام دهند و  اساساً به عنوان ارتش نیابتی پنتاگون عمل می‌کنند.

به گفته این رسانه، تقریباً هیچ اطلاعاتی در مورد این عملیات هرگز با هیچ یک از اعضای کنگره یا مقامات وزارت خارجه آمریکا به اشتراک گذاشته نشده است. به طور کلی مشخص نیست که این عملیات در کجا انجام می‌شود، تعداد این عملیات‌ها، اهداف، یا حتی هویت نیروهای خارجی که ایالات متحده برای اجرای این پروژه‌ها با آن‌ها همکاری می‌کند، همگی در هاله‌ای از ابهام قرار دارد.

منتقدان این برنامه‌ها هشدار داده‌اند که این اقدامات مخفیانه ایالات متحده می‌تواند به تنش‌های نظامی پیش‌بینی نشده‌ای منتهی شود و آمریکا را در دهها درگیری سراسر جهان درگیر کند زیرا برنامه e127 اجازه هیچ گونه نظارت یا مداخله مقام‌های امور خارجی را نمی‌دهد.

این نشریه ادامه می دهد که اگرچه جدیدترین دسته از اسناد فاش شده شفاف‌سازی‌هایی را درباره برنامه 127 e ارائه می‌دهد اما هنوز هم برای عموم مردم و هم برای اعضای کنگره که تقریباً هیچ گزارشی درباره این برنامه دریافت نمی‌کنند، برنامه‌ای ناشناخته است.

یک مقام دولتی آشنا با این برنامه که برای بحث در مورد آن خواست نامش فاش نشود، به اینترسپت گفت که اکثر کارکنان کنگره حتی مجوز مشاهده گزارش‌های 127e  را ندارند و آن‌هایی که چنین مجوزی دارند، به ندرت درخواست مشاهده می‌کنند. او توضیح داد: «این برنامه برای جلوگیری از نظارت طراحی شده است».

«استفان سملر» یکی از بنیانگذاران یک اندیشکده سیاست خارجی در ایالات متحده به اینترسپت گفت که پنتاگون ترجیح می‌دهد عملیات خود را با کمترین نظارت، ورودی یا کاغذبازی از جانب کنگره انجام دهد و سال‌هاست که این گونه کار می‌کند.

افشای جنگ‌های محرمانه آمریکا در جهان

  او به این نشریه توضیح داد: «جامعه عملیات ویژه، خودمختاری را بسیار دوست دارد، و افزود که «مشکل این است که این چیزها بسیار عادی شده است».

وی در پایان افزود: «توجه بیشتری باید به این مجوزهای آموزش و تجهیز شود؛ خواه نیروهای ویژه باشند و یا برنامه وزارت دفاع، زیرا این یک روش دوستانه برای راه انداختن جنگی بی‌پایان است».