باید آماده قطع کامل گاز روسیه باشیم

رئیس کمیسیون اروپا روز چهارشنبه گفت که اتحادیه اروپا باید برنامه‌های اضطراری جهت آماده شدن برای قطع کامل گاز روسیه را انجام دهد.

به گزارش خبرگزاری «آسوشیتدپرس» «اورزولا فون درلاین» رئیس کمیسیون اروپا به قانونگذاران اتحادیه اروپا در شهر «استراسبورگ» در فرانسه گفت: «ما همچنین باید اکنون برای اختلال بیشتر در عرضه گاز و حتی قطع کامل عرضه گاز روسیه آماده شویم.»

وی گفت که با تشدید بن‌بست سیاسی با مسکو بر سر حمله به اوکراین، ده‌ها عضو اتحادیه تحت تاثیر کاهش یا قطع کامل عرضه گاز قرار گرفته‌اند.

فون درلاین ادامه داد: «ولادیمیرپوتین، رئیس جمهور روسیه همچنان از انرژی به عنوان سلاح استفاده می کند. به همین دلیل است که کمیسیون در حال کار بر روی یک طرح اضطراری اروپایی است. ما باید همبستگی اروپا را فراهم کنیم.»

 باید آماده قطع کامل گاز روسیه باشیم

بر اساس این گزارش، اتحادیه اروپا در حال حاضر تحریم‌هایی را علیه روسیه اعمال کرده است. کشورهای اتحادیه اروپا ماه گذشته توافق کردند که تمام ذخایر گاز طبیعی در ۲۷ کشور عضو باید دستکم ۸۰ درصد ظرفیت برای زمستان آینده افزایش یابد تا از کمبود در فصل سرما جلوگیری شود. مقررات جدید همچنین می‌گوید که ذخیره سازی زیر زمینی گاز در خاک اتحادیه اروپا باید قبل از زمستان ۲۰۲۳ به ۹۰ درصد برسد.

اخیرا نیز رئیس آژانس بین‌المللی انرژی گفت که اروپا باید برای قطع شدن کامل  جریان گاز طبیعی روسیه آماده شود. «فاتین بیرول» رئیس آژانس بین‌المللی انرژی در گفت‌و‌گو با روزنامه «فایننشل تایمز» اظهار داشت: «اروپا باید برای قطع کامل گاز روسیه آماده باشد. هرچه به زمستان نزدیکتر می‌شویم، اهداف روسیه را بیشتر درک می‌کنیم.»

وی اضافه کرد: «من معتقدم هدف از قطع ارسال گاز این است که اروپایی‌ها از انبار گاز خودداری کنند و اهرم فشار روسیه در مذاکرات زمستان افزایش یابد.»

بیرول به عنوان ابزاری برای مقابله با بدترین اثرات چنین سناریویی، به دولت‌های اروپایی توصیه کرد که نیروگاه‌های هسته‌ای را فعال نگه دارند و سایر اقدامات احتمالی را نیز انجام دهند.

پیشتر نیز «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور روسیه گفته بود که تحریم‌ها شمشیر دو لبه بود و سران کشورهای اروپایی با اعمال محدودیت‌ها علیه روسیه، ضربه چشمگیری به اقتصادهای خود وارد آورده‌اند. وی افزود که خسارت‌های مستقیم اتحادیه اروپا از تحریم‌ها می‌تواند از ۴۰۰ میلیارد دلار در یک سال فراتر رود و هزینه آن نیز بر دوش شهروندان اتحادیه اروپا خواهد بود.

روسیه در پنجم اسفندماه به درخواست کمک جمهوری‌های دونباس برای دفاع در مقابل حملات اوکراین به این کشور اروپایی حمله کرد و از آن زمان کشورهای غربی با تشدید فشار تحریم‌ها و عرضه تسلیحات به اوکراین به آتش ناآرامی‌ها در اوکراین دامن زده‌‌اند.