خلیلزاد: به رسمیت شناختن طالبان از سوی آمریکا فعلاً مطرح نیست

«زلمی خلیل زاد »، نماینده سابق آمریکا در امور افغانستان طی سخنانی درباره علل خروج آمریکا و دستاوردهای این کشور در دو دهه جنگ در افغانستان توضیحاتی ارائه کرد. 

وی در مرکز سرمایه‌گذاری گلدمن ساکس آمریکا گفت: تاکنون طالبان به برخی از بندهای توافق دوحه پایبند بوده و بنابراین برای اجرای کامل این توافقنامه نیاز است آمریکا با این گروه وارد گفت‌وگو شود تا زمینه اجرای کامل بندهای آن فراهم گردد.

خلیلزاد افزود: طالبان پس از سال‌ها جنگ قدرت را تصاحب کرده و حاضر نخواهد بود تا آن را با سایر گروه‌های افغانستان شریک کند، به همین دلیل نمی‌توان به تشکیل دولت فراگیر یا رعایت حقوق بشر و به خصوص رعایت حقوق زنان خوشبین بود.

وی تاکید کرد: اما بحث‌های درون طالبان در خصوص شریک کردن سایر گروه‌ها در قدرت از طریق لوی جرگه در جریان است.

نماینده سابق آمریکا در امور افغانستان با بیان اینکه افرادی در طالبان مخالف آموزش دختران هستند، گفت:  تشکیل یا عدم تشکیل دولت فراگیر، رعایت حقوق زنان، منزوی کردن یا ارتباط با طالبان از جمله مشکلاتی است که در حال حاضر دولت آمریکا با آن مواجه بوده و تاکنون تصمیمی در خصوص آن نگرفته است.

خلیلزاد در بخش دیگری از این گفت‌وگو تاکید کرد که به رسمیت شناختن طالبان از سوی آمریکا در حال حاضر مطرح نیست.

این اظهارات در شرایطی است که طالبان بارها گفته است که به توافق نامه دوحه متعهد بوده و این طرف آمریکایی است که خود را ملزم به رعایت آن نمی‌داند.

چندی پیش بلال کریمی، معاون سخنگوی طالبان در این خصوص گفت: ما به توافق دوجه متعهد هستیم و تمام شرایط لازم را برای به رسمیت شناختن از سوی کشورهای جهان را در اختیار داریم. 

خلیلزاد در ادامه درباره دستاوردهای آمریکا در افغانستان مدعی شد: مبارزه با تروریسم و باور طالبان به اینکه آمریکا در برخورد با تروریسم بسیار جدی است و اینکه این گروه دیگر اجازه فعالیت گروه‌های تروریستی از جمله القاعده را در افغانستان نخواهد داد از جمله دستاوردهای مهم واشنگتن است. 

وی افزود: تشکیل نسل جدیدی از مردم افغانستان طی دو دهه گذشته که در حال حاضر در این کشور زندگی می‌کنند و  آینده افغانستان حاصل تعامل این گروه با این نسل جدید است را نیز می‌توان از دستاوردهای آمریکا در افغانستان عنوان کرد.

نماینده ویژه سابق آمریکا همچنین درباره دلیل خروج این کشور از افغانستان نیز گفت:  تغییرات معادلات جهانی و ظهور قدرت چین، هزینه های هنگفت جنگ، شکست در تبدیل کردن افغانستان به کشوری دمکراتیک، امن و صلح آمیز و  همچنین افزایش درگیری در این کشور و فساد در سیستم انتخابات باعث شد که روسای جمهور آمریکا از جمله ترامپ و بایدن خواهان خروج از این کشور باشند. 

خلیلزاد: به رسمیت شناختن طالبان از سوی آمریکا فعلاً مطرح نیست

خلیلزاد همچنین تاکید کرد: در حال حاضر به نفع منافع ما نیست که دولت فعلی طالبان با شکست مواجه شود یا این گروه در انزوا قرار بگیرد. 

این اظهارات در شرایطی است که آمریکا به دنبال توافق دوحه با طالبان از این کشور خارج شد در حالی که قرار بود نیروهای این کشور زمانی از افغانستان خارج شوند که آتش‌بس در این کشور اعلام شده و گفت‌وگوهای صلح میان دولت افغانستان و طالبان آغاز شود، اما با سرکارآمدن بایدن، آمریکا با عجله از افغانستان خارج  و زمینه سقوط دولت فراهم شد.