آمریکا بیش از 7 میلیارد دلار از منابع ارزی مردم افغانستان را مسدود کرد

« حامد کرزی »، رئیس جمهور افغانستان در مصاحبه با شبکه العربیه توضیحاتی را در خصوص مسائل و مشکلات فعلی در افغانستان ارائه کرد. 

وی در خصوص نشست علمای افغانستان اخیر در این کشور گفت: «نشست اخیر علمای افغانستان که در کابل برگزار شد «همایش داخلی طالبان» بود و من به همراه آقای عبدالله، رئیس «شورای صلح»، نامه‌ای را به گروه طالبان نوشته‌ و خواستار برگزاری لویه جرگه شدیم.»

نشست علما نمایش داخلی طالبان بود

به گفته‌ وی، در لویه جرگه معمولا تصمیمات مهم از جمله به ‌رسمیت شناختن حکومت و تغییرات در قانون اساسی گرفته می‌شود، اما شرکت‌کنندگان در این نشست اغلب مقام‌های طالبان بودند؛ در حالی که در لویه جرگه اقشار مختلف مردم باید حضور داشته باشند و در مورد تصمیمات مهم اظهارنظر کنند.

کرزی در بخشی از این گفت‌وگو با تأکید بر ضرورت به‌ رسمیت شناخته‌شدن افغانستان توسط جامعه بین‌المللی افزود که این امر تنها زمانی حاصل می‌شود که دولت نماینده همه‌ شهروندان این کشور در آینده آن کشور سهیم باشد.

قصد بازگشت به قدرت را ندارم

کرزی درباره بازگشت مجددش به عرصه سیاست نیز گفت که در حال حاضر یک شهروند معمولی در افغانستان بوده و هیچگاه قصد بازگشت به قدرت را ندارد. 

وی تاکید کرد تاکنون طالبان مشکلی برای وی ایجاد نکرده و او با مقامات داخلی و کشورهای مختلف دیدار و در مورد موضوعات مختلف اظهارنظر می‌کند.

رئیس جمهور سابق افغانستان در ادامه به دلایل سقوط این کشور اشاره کرد و گفت: خروج اشرف غنی، رئیس‌جمهوری پیشین این کشور از افغانستان به هنگام حمله «طالبان» عامل فروپاشی دولت این کشور و انهدام نهادهایی چون پلیس و ارتش بود و این موضوع موجب فروپاشی ناگهانی دولت شد.

وی ادامه داد: «به دنبال فروپاشی دولت، ما ذخایر ملی خود را از دست دادیم و آمریکا بیش از 7 میلیارد دلار منابع ارزی را مسدود کرده؛ در حالی که این سرمایه به مردم افغانستان تعلق دارد.»

کرزی همچنین گفت: «ما بسیاری از افراد متخصص خود را به دنبال فروپاشی دولت قبل از دست دادیم و میلیون‌ها افغان خانه‌های خود را ترک کرده و مجبور به مهاجرت شدند.» 

رئیس جمهور پیشین افغانستان در بخش دیگری از این گفت‌وگو، با انتقاد از افراط‌گرایی و حضور داعش در این کشور گفت: «افراط‌گرایی از خارج به افغانستان تحمیل شده و این موضوع مرتبط با تمام منطقه است.»

به گفته کرزی، علاوه بر این‌که «جهان اسلام» به افراط‌گرایی باید به عنوان موضوعی دارای اهمیت بپردازد، کشورهای غربی نیز باید سیاست‌هایی را اتخاذ کنند تا «هیچ کس از افراط‌گرایی استفاده نکند و یا آن را صادر نکند.»

آمریکا بیش از 7 میلیارد دلار از منابع ارزی مردم افغانستان را مسدود کرد

بازگشایی مدارس دخترانه مهمترین مسئله افغانستان

این سیاستمدار افغانستان در ادامه آموزش دختران را بسیار مهم دانست و گفت: دختران باید فورا به مدارس برگردند و آموزش موضوعی است که افغانستان را به جلو و پیشرفت هدایت خواهد کرد و این کشور را از وابستگی به کشورهای دیگر باز خواهد داشت. 

وی تاکید کرد: مهم‌ترین و فوری‌ترین مسئله حال حاضر بازگشایی مدارس دخترانه در افغانستان است. 

رئیس‌جمهوری اسبق افغانستان همچنین ضمن تقدیر از کمک‌های عربستان به افغانستان  تأکید کرد: «روابط با ریاض از «ارزش فوق‌العاده‌ای» برای کابل برخودار است.»

وی خاطر نشان کرد که گسترش روابط با عربستان به نفع مردم افغانستان است.