قصد ترکیه برای ساخت یک سامانه پدافند هوایی مشترک با فرانسه

ترکیه در ادامه بلند پروازی‌های نظامی قصد ساخت یک سامانه پدافند هوایی مشترک با فرانسه دارد.

به نوشته خبرگزاری «نیوز آرمنیا» «رجب طیب اردوغان» و « امانوئل ماکرون » روسای جمهور ترکیه و فرانسه روز یکشنبه درباره اجرای پروژه تولید مشترک سامانه‌های پدافند هوایی «سامپ-تی» گفت‌وگو کردند.

بر اساس این گزارش، اردوغان در این گفت‌وگوی تلفنی اظهار داشت که ترکیه انتظار دارد از اجرای یک پروژه پدافندی مشترک با همکاری فرانسه د تحت اصل شفافیت کامل اطمینان حاصل کند.

این موضوع  اوایل سال جاری میلادی در دیدار رئیس جمهور ترکیه با سران ایتالیا و فرانسه در «بروکسل» مورد بررسی قرار گرفت.

قصد ترکیه برای ساخت یک سامانه پدافند هوایی مشترک با فرانسه

«مولود چاووش اوغلو» وزیر امور خارجه ترکیه در این باره گفت: «در جریان نشست‌های ناتو در بروکسل، اردوغان با همتای فرانسوی خود ماکرون و "ماریو دراگی" نخست وزیر ایتالیا دیدار کرد و بحث اصلی سامانه پدافند هوایی یوروسام -سامپ تی بود.»

این سامانه ویژه شکار اهداف در برد متوسط است و تاکنون درباره جزئیات آن توضیح بیشتری داده نشده است.

این در حالی  است که یک مقام ارشد صنایع دفاعی ترکیه به تازگی از آزمایش موفق یک موشک هوا به هوای جدید خبر داد. «اسماعیل دمیر» رئیس ریاست صنایع دفاعی ترکیه گفت که این کشور موشک هوا به هوای بومی به نام «گوکدوغان» را با موفقیت آزمایش کرده است.

اسماعیل دمیر در توییتی  نوشت: «انتظار می‌رود این موشک سال جاری به نیروهای مسلح ترکیه تحویل داده شود.»

وی در این توییت نوشت: «موشک گوکدوغان اهداف نامرئی را می‌زند. موشک ما با رادار جستجوگر شلیک شد و اینک گام مهم دیگری برداشته شده است. ما موشک‌های گوکدوغان و بوزدوغان خود را در سال جاری به نیروهای مسلح ترکیه تحویل خواهیم داد. من به همه دست اندرکاران این پروژه تبریک می‌دهیم.»

ترکیه مدتی است برنامه‌ای را برای توسعه چندین نوع موشک هوا به هوا راه اندازی کرده است. قرار است هر دو موشک از جنگنده‌های «اف-۱۶» و همچنین جنگنده‌های بومی ترکیه پرتاب شوند.

چندی قبل وبگاه «احوال» گزارش داد که صنایع هوا فضای دولتی ترکیه (TAI) مرحله اول ساخت اولین جنگنده پنهانکار نسل پنجم را به پایان رسانده است. «تمل کوتیل» مدیر عامل صنایع هوافضای دولتی ترکیه با اعلام این خبر در توییتی نوشت: «هر قدمی که ما برای بقای کشورمان برمی‌داریم بسیار معنادار و ارزشمند است.»

ترکیه همچنین در پی ساخت جنگنده‌های آموزشی است و این برای  پاسخگویی به نیاز داخلی به جت‌های آموزشی و جنگنده‌های سبک، است. شرکت سازنده قصد دارد که تا اواسط سال ۲۰۲۲ خط مونتاژ نهایی را راه اندازی کند، پیش بینی می‌شود جنگنده هورجت تا پایان سال میلادی  در آشیانه قرار گیرد و اولین پرواز خود را مارس ۲۰۲۳ پس از آزمایش های زمینی انجام دهد. یکی از مهمترین کاربرد این جنگنده‌ها نقش آموزشی آن‌ها در آموزش خلبانان ترکیه‌ای است.