رکود کم سابقه در فعالیت‌های تجاری آمریکا

نتایج تحقیقات جدید نشان می دهد میزان فعالیت های تجاری آمریکا در ماه جولای برای نخستین بار در بیش از 2 سال اخیر دچار رکود شده است.

براساس گزارش بلومبرگ، شاخص مدیران خرید بخش های تولیدی و خدماتی آمریکا، 4/8 واحد کاهش یافته و به 47/5 واحد که کمترین رقم از ماه مه سال 2020 بوده، رسیده است. این در حالی است که رقم کمتر از 50، نشان دهنده رکود و کسادی است.

براین اساس، میزان فعالیت های تجاری آمریکا در حالی کاهش یافته که تولیدکنندگان وارائه کنندگان خدمات با کسادی درخواست مواجه شده‌اند و همین امر به نگرانی ها درباره بروز رکود در این کشور دامن زده است.

این در حالی است که هفته گذشته و همزمان با سفر جو بایدن به خاورمیانه، نرخ تورم در آمریکا باز هم رکورد شکست و به رقم بی سابقه 9/1 درصد در ماه ژوئن رسید که این رقم در چهار دهه اخیر بی‌سابقه بوده است.

آمارهای دپارتمان کار نشان می دهد شاخص بهای مصرف کنندگان از سال گذشته 9/1 درصد افزایش یافته که این بیشترین میزان افزایش از زمان اواخر سال 1981 است.

بر این اساس، نرخ تورم در ماه ژوئن نسبت به ماه قبل از آن، 1/3 درصد افزایش یافته که این رقم از سال 2005 بی سابقه بوده و باعث افزایش بهای بنزین، مسکن و مواد غذایی شده است.

با افزایش بی سابقه دوباره نرخ تورم در آمریکا طی ماه گذشته میلادی، احتمال می رود بانک مرکزی نرخ بهره را بار دیگر به شکلی چشمگیر بالا برده که این امر توسعه اقتصادی را با خطر مواجه می کند.

کارشناسان و تحلیل گران معتقدند با ادامه روند افزایش نرخ تورم خطر بروز رکود اقتصادی احتمالی در آمریکا طی 12 ماه آینده وجود دارد. بازار کار نیز با مشکل مواجه شده و تقریبا 400 هزار نفر در ماه گذشته، شغل خود را از دست داده‌اند.

همچنین پیشتر صندوق بین‌المللی پول از جهش 5 برابری نرخ تورم آمریکا در سال 2021 خبر داد و اعلام کرد این کشور در جدول رده‌بندی جهانی نرخ تورم طی این سال 51 پله بالا آمده است.

با رشد 5 برابری نرخ تورم آمریکا در سال 2021 این کشور در رده‌بندی جهانی کشورها از نظر نرخ تورم پس رفت 51 پله‌ای داشته است. در حالی که آمریکا در رده‌بندی جهانی نرخ تورم در سال 2020 رتبه 104 در میان 193 کشور را به خود اختصاص داده بود در سال 2021 افزایش تورم سبب شد این کشور رتبه 53 کشورهای جهان از لحاظ تورم بالا را به دست بگیرد.

بر اساس آمارهای صندوق بین‌المللی پول نرخ تورم این کشور در سال 2021 نسبت به سال قبل از آن حدود 5 برابر شده است. نرخ تورم آمریکا در سال 2020 تنها 1.5 درصد بود اما این رقم در سال 2021 به 7.4 درصد رسیده است؛ رقمی که کمتر در طول تاریخ این کشور تجربه شده است.

آمریکا رکورددار نرخ تورم در میان کشورهای صنعتی جهان طی این سال بوده است.

رکود کم سابقه در فعالیت‌های تجاری آمریکا

براساس این گزارش، وضعیت فعالیت های تجاری در اروپا نیز مشابه وضعیت آمریکاست. شاخص این فعالیت ها در حوزه اروپا برای نخستین بار از اوایل سال 2021 با کاهش چشمگیری مواجه شده طوری که میزان تولیدات تولید کنندگان کاهش شدیدی داشته و رشد بخش خدماتی نیز به سرعت افت کرده است.    

کشورهای صنعتی دیگر نیز وضعیتی مشابه آمریکا در رده‌بندی جهانی تورم طی سال 2021 داشته‌اند. برای مثال آلمان که در سال 2020 رتبه 161 را به خود اختصاص داده بود در سال 2021 با تورم 5.7 درصدی در رتبه 83 قرار گرفته است.

انگلیس با تورم 5.4 درصدی رتبه 94 را در رده‌بندی جهانی تورم طی سال 2021 و فرانسه با تورم 3.3 درصدی رتبه 139 را به خود اختصاص داده‌اند.