قاچاق اسلحه و مهمات از اوکراین به اروپا

آژانس اتحادیه اروپا برای همکاری در اجرای قانون (یوروپل)  که پیشتر به عنوان دفتر پلیس اروپا از آن یاد می شد، پس از انتشار خبر تایید مواردی از تجارت غیرقانونی سلاح از اوکراین به اروپا، در بیانیه‌ای اعلام کرد که این سازمان در ارتباط نزدیک با کی‌یف به منظور کاهش خطر قاچاق اسلحه و فروش آن‌ها در بازار سیاه اتحادیه اروپا است.

سخنگوی یوروپل پیش از این گفته‌ بود که این سازمان مدارکی را در اختیار دارد که تایید می‌کند سلاح‌های سبک و سنگین و همچنین تجهیزات جنگی از اوکراین در بازار سیاه اتحادیه اروپا خرید و فروش می‌شوند.

این آژانس در بیانیه خود خاطرنشان کرد که در این راستا یوروپل ارتباط نزدیکش را با اوکراین حفظ می‌کند و کی‌یف نیز در مسائل مرتبط با موضوع امنیت اتحادیه اروپا با این آژانس همکاری متقابل دارد.

یوروپول همچنین در این زمینه هشدار داده بود که ازدیاد اسلحه گرم و مواد منفجره در کی‌یف می‌تواند به افزایش خطر قاچاق سلاح و مهمات به اتحادیه اروپا از طریق مسیرهای قاچاق و یا بسترهای آنلاین، منجر شود.

آژانس پلیس اروپا تاکید کرده است زمانی که جنگ میان اوکراین و روسیه پایان یابد، این تهدید به مراتب جدی‌تر خواهد شد.

از زمان آغاز جنگ در اوکراین، روسیه بارها با جریان ارسال مهمات و اسلحه به کی‌یف از سمت غربی‌ها مخالفت کرده و هشدار داده بود که این اقدام به آتش این جنگ می‌افزاید.

در ماه آوریل (اردیبهشت)، مسکو در یادداشتی به سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو)، نارضایتی خود را از همکاری نظامی این سازمان با اوکراین اعلام کرده بود.

همچنین در ماه ژوئیه (تیر)، سرگئی شویگو وزیر دفاع روسیه هشدار داده بود سلاح‌هایی که غرب برای اوکراین ارسال می‌کند در نهایت سر از بازارهای غیرقانونی در اروپا و کشورهای آسیا غربی در می‌آورند.

هفته گذشته نیز دیمیتری مدودف معاون شورای امنیت فدراسیون روسیه در اظهاراتی به تجهیزات نظامی ارائه شده به اوکراین از سوی آمریکا که به دست "دزدان اسلحه" افتاده، پرداخت و افزود که این مساله منجر به پیدایش تجهیزات نظامی جدید برای تروریست‌ها و افراط گرایان شده است. 

قاچاق اسلحه و مهمات از اوکراین به اروپا، نگرانی جدی یوروپل

مسکو بارها اعلام کرده است بهترین حمایتی که کشورهای غربی از جمله آمریکا می‌توانند از اوکراین انجام دهند، تشویق رهبران کی‌یف به آغاز مذاکرات صلح‌آمیز معنادار و جدی با روسیه در مورد شرایط آتش بس است.