توقف فعالیت آژانس یهود سرآغاز تغییر سیاست روسیه در برابر تل آویو

« آژانس یهود » پس از 33 سال فعالیت گسترده در روسیه ، به طور ناگهانی مجبور شد فعالیت خود را متوقف کند. دستور مقامات روس برای توقف فعالیت های این آژانس، در دل خود پیام ها و تبعاتی دارد که فقط به روابط بین مسکو و رژیم اسرائیل مربوط نمی شود بلکه مثلثی را نیز در بر می گیرد که شامل اوکراین، ایران و سوریه می شود.

روابط بین مسکو و تل آویو به ویژه در یک دهه اخیر به طور کامل بی ثبات بود هرچند به رویارویی علنی و آشکار بین آن دو کشیده نشد. هم اکنون بسیاری می پرسند که بحران بین آن دو به چه علت علنی شده است.

با آغاز عملیات نظامی روسیه در اوکراین، فعالیت تبلیغاتی آمریکا برای ترویج این پیام آغاز شد که این عملیات تجاوزکارانه و جنگ ضد انسانیت است، تبلیغاتی که دلایل آشکار دارد که به رویارویی بین مسکو و واشنگتن مربوط می شود.

دولت رژیم اشغالگر در برابر عملیات روسیه در اوکراین موضع صریح و آشکار گرفت و در آن زمان، یائیر لاپید در سمت وزیر امور خارجه بود. لاپید در آن زمان گفت که عملیات نظامی روسیه، جنگ ضد شهروندان و وحشتناک است. البته اتخاذ چنین موضعی مقامات روس را شگفت زده نکرد هرچند چه بسا به وجود حدود دو میلیون یهودی روسی الاصل که در سرزمین فلسطین اشغالی اقامت دارند و اویگدور لیبرمن رهبر حزب «اسرائیل خانه ما» نماینده آنان است، تکیه داشتند.

برخی گزارش ها حاکی از این است که آناتولی ویکتوروف سفیر روسیه در اسرائیل پس از این سخنان، به مقامات اسرائیلی این پیام را رساند که مسکو مایل نیست یائیر لاپید پس از پایان دوره نفتالی بنت، نخست وزیری را بر عهده گیرد.

علاوه بر این برخی گزارش ها نشان می داد که اسرائیل برای نیروهای اوکراینی سلاح فرستاده است، اقدامی که به معنای ورود مستقیم و علنی اسرائیل در رویارویی بین روسیه و غرب بود و باعث خشم مقامات روسیه شد و می توان آن را از جمله عوامل موضعگیری آنان در برابر آژانس یهود دانست.

این در حالی است که یکی از ماموریت های آژانس یهود در روسیه این است که مانع همکاری نظامی روسیه و ایران در حدی شود که نگرانی اسرائیل را به دنبال داشته باشد.

با این حال نزدیکی سریع روابط بین ایران و روسیه به ویژه پس از جنگ اوکراین و پس از آنکه روس ها برای تقویت روابط خود با کشورهایی از جمله ایران تلاش کردند که در طول دهه های گذشته روابط قوی با آنها داشته اند، باعث شد دیدگاه روسیه درباره روابط با سازمان های رژیم اشغالگر داخل سرزمین های اشغالی تغییر کند.

در همین حال نقش اسرائیل در سوریه نیز به سبب تحولات اخیر از جمله نشست سران روسیه، ترکیه و ایران در تهران و تصمیمات قاطع آنان درباره تدابیر در نظر گرفته شده در شمال سوریه، به شدت تضعیف شد که نشانه های آن در اظهارات مقامات روسیه به ویژه اظهارات سرگی لاوروف وزیر خارجه این کشور درمورد تجاوزات اسرائیل در شمال سوریه مشاهده می شود.

همه این تحولات بالطبع به اقداماتی از جمله توقف فعالیت آژانس یهود در روسیه می انجامد، توقفی که پیام های متعددی برای رژیم اسرائیل دارد که مهم ترین آن این است که صف بندی ها و ائتلاف ها در جهان و در منطقه در حال تغییر است.

آژانس یهود

نگاهی گذرا به دو نشست مهم در هفته های گذشته، یکی نشست سران در جده و دوم نشست سران در تهران به خوبی نشان می دهد که اسرائیلی ها متوجه شده اند که توقف فعالیت آژانس یهود در روسیه آغاز تغییر سیاست روسیه در برابر رژیم اسرائیل است.