تبعیض کارفرمایان علیه زنان محجبه در آلمان، اسپانیا و هلند

دانشگاه‌های اوترخت هلند، آکسفورد لندن و مرکز تحقیقاتی ادغام و مهاجرت آلمان در تحقیق میدانی مشترک اخیر خود به تبعیضی پرداختند که اقلیت‌های مذهبی در یافتن شغل در سه کشور آلمان، هلند و اسپانیا با آن مواجه هستند.

نتایج این تحقیق در ماه میلادی جاری با عنوان «پرده‌برداری از تبعیض : آزمایش میدانی درباره موانع پیش روی زنان مسلمان در آلمان، هلند و اسپانیا» توسط انتشارات دانشگاه آکسفورد منتشر شد.

آن‌ها برای این کار برای هر فرد دو رزومه ساختند که اطلاعات و محتوای آن‌ها دقیقا یکسان بود، تنها تفاوت اینجاست که در یکی از رزومه‌ها از عکس با حجاب و در رزومه دیگر از عکس بی‌حجاب استفاده کردند.

محققان سپس به بررسی این مساله پرداختند که کارفرمایان تا چه حد به محجبه بودن یا نبودن متقاضیان کار واکنش نشان می‌دهند.

نتایج نشان می‌دهد کارفرمایان به درخواست‌های ۳۵ درصد از زنان باحجاب در هلند پاسخ دادند، در حالی که این پاسخ در زنان بی‌حجاب به ۷۰ درصد افزایش یافت.

این تحقیق در آلمان نیز نتایج مشابهی داشت، بدین ترتیب که پاسخ‌دهی کارفرمایان به متقاضیان باحجاب ۲۵ درصد و بی‌حجاب ۵۳ درصد بود.

در این مقاله آمده است: «عموم مردم اروپا مسلمانان را گروهی می‌دانند که درآمیختن با آن‌ها دشوار است، آن‌ها این دشواری را به نگرش محافظه‌کارانه به نقش‌های جنسیتی و شدت مذهبی بودن این افراد نسبت می‌دهند و مدعی می‌شوند که این خصایص با ارزش‌های اروپا و سبک زندگی سکولار جوامع غربی مغایرت دارد».

در این تحقیق مشخص شد که گرچه زنان مسلمان محجبه در آلمان و هلند با تبعیض شدیدی مواجه هستند، اما این تبعیض تنها زمانی نمود پیدا می‌کند که این اشخاص به دنبال شغل‌هایی هستند که سطح بالایی از تماس و ارتباط با مشتری را می‌طلبد.

بر اساس این نتایج، در اسپانیا اما سطح تبعیض علیه زنان مسلمان با حجاب نسبت به دو کشور دیگر کمتر است.

این تحقیق نشان داد که کارفرمایان با ۴۸.۵ درصد از زنان بی‌حجاب در اسپانیا تماس گرفتند و گرچه این میزان در مورد زنان باحجاب به ۳۴.۵ درصد کاهش یافت، اما نسبت به دو کشور دیگر، اسپانیا تبعیض کمتری علیه زنان محجبه اعمال می‌کند.

تبعیض کارفرمایان علیه زنان محجبه در آلمان، اسپانیا و هلند

یکی از محققانی که در این تحقیق نقش داشته می‌گوید: این نتایج نشان‌دهنده این است که با وجود گذشت زمان، پیشرفتی در این زمینه حاصل نشده است، زیرا اقلیت‌های قومی هنوز با تبعیضی مواجه هستند که دهه‌های قبل تجربه می‌کردند.