روسیه: استفاده اوکراین از موشک‌های آمریکایی تاوان دارد

«کنستانتین گاوریلوف» رئیس هیأت روسی در مذاکرات امنیت و عدم اشاعه سلاح در وین اتریش در سخنرانی خود گفت که آمریکا در تلاش برای کشاندن اروپا برای تنش بیشتر با روسیه است و این موضوع می‌تواند به گسترش دایره درگیری‌ها منجر شود.

به نوشته پایگاه خبری روسیا الیوم، او تأکید کرد که اگر نیروهای اوکراینی از سلاح‌های آمریکایی یا سلاح‌های دوربرد پیمان ناتو برای حمله به خاک روسیه استفاده کنند، عواقب خطرناکی در پی خواهد داشت و باید تاوان آن را بدهند.

گاوریلوف افزود: «واشنگتن هم‌پیمانان اروپایی خود را برای همکاری نزدیک با کی‌یف و بدتر کردن روابط با مسکو تحت فشار قرار می‌دهد و آنها را مجبور می کند تا سربازان اوکراینی را آموزش دهند و از خاک خود به عنوان منطقه ترانزیتی برای تهیه سلاح استفاده کنند.این اقدامات موجب گسترده شدن منطقه درگیری می‌شود».

نماینده دولت روسیه در وین تأکید کرد که افزایش انتقال سلاح‌ کشورهای غربی به اوکراین، روسیه را مجبور به واکنش سخت‌تری می‌کند و ویژگی‌های عملکردی سلاح ها و تجهیزات غربی مورد استفاده در اوکراین تهدیدی برای شهروندان روسیه است.

هشدار این مقام روسیه درباره ادامه کمک‌های تسلیحاتی به اوکراین در حالی است که «جان کربی» هماهنگ‌کننده روابط راهبردی در شورای امنیت ملی آمریکا شامگاه جمعه گذشته خبر داد که ۲۷۰ میلیون دلار کمک نظامی جدید به اوکراین ارائه خواهد داد. بر اساس اعلام این مقام آمریکایی، این کمک‌ها شامل سامانه‌های موشکی جدید می‌شود.

به گفته وی اوکراین در کمک‌های جدید، ۵۸۰ پهپاد از پنتاگون دریافت می‌کند و این بسته کمک‌های جدید شامل پنج سامانه موشکی «هیمارس» و پهپادهای فونیکس خواهد بود. 

در پی تداوم ارسال این سامانه‌های دوربرد به اوکراین، «سرگئی لاوروف» وزیر امور خارجه روسیه روز چهارشنبه هفته گذشته اعلام کرد، اهداف جغرافیایی «عملیات نظامی ویژه» مسکو در اوکراین محدود به دونباس نیست. او گفت که اگر غربی‌ها همچنان به ارسال تسلیحات دوربرد به اوکراین ادامه دهند، این اهداف باز هم گسترده‌تر خواهند شد.

 روسیه: استفاده اوکراین از موشک‌های آمریکایی تاوان دارد

مسکو همچنین بارها اعلام کرده است که ارسال گسترده سلاح به اوکراین نه تنها موجب حل بحران نمی‌شود بلکه تنها امنیت اوکراین و همچنین امنیت کل قاره اروپا را با مخاطره همراه ساخته است.

مقامات روسیه تاکنون بارها گفته‌اند که آمریکا و انگلیس مانع حل و فصل بحران اوکراین می‌شوند. «سرگئی لاوروف» وزیر خارجه روسیه ماه گذشته در مصاحبه با اسپوتنیک گفته بود که آمریکا و انگلیس به کی‌یف اجازه مذاکره نمی‌دهند و می‌خواهند جنگ طولانی شود.

او نهایتا روز دوشنبه در نشست اتحادیه عرب در مصر، گفت که هدف نبرد با اوکراین، سرنگونی دولت «ولودیمیر زلنسکی» رئیس جمهور اوکراین است.

روسیه از پنجم اسفند گذشته (۲۴ فوریه) دستور حمله نظامی به اوکراین را صادر کرد. این تحول چند روز بعد از آن رخ داد که مسکو رسماً استقلال جمهوری‌های «دونتسک» و «لوهانسک» در شرق اوکراین را به رسمیت شناخت.«ولادیمیر پوتین» رئیس‌ جمهور روسیه هدف از عملیات نظامی کشورش را «غیرنظامی کردن اوکراین» و «نازی‌زدایی» از این کشور اعلام کرد.

روسیه بارها درباره توسعه ناتو در اروپا به ویژه مرزهای خود هشدار داده است. روسیه بر این باور است که  به دلیل سیاست خصمانه و روس‌هراسی بحران کنونی اوکراین روی داده است. ولادیمیر پوتین پیشتر گفته بود که مسکو برای پاسخ گفتن به تحرکات ناتو و گسترش این ائتلاف نظامی غربی به سمت شرق، گزینه‌های مختلفی دارد.