ارتش مانع جدایی تایوان می‌شود

با شدت گرفتن هشدارهای پکن علیه واشنگتن درباره سفر احتمالی قانونگذار ارشد کنگره به تایوان ، «کین گانگ» سفیر چین در آمریکا هم در این باره به آمریکایی‌ها هشدار داده است.

روزنامه دولتی «گلوبال تایمز» چین ، روز پنجشنبه (امروز) گزارشی درباره اظهارات سفیر این کشور در آمریکا کرده و از هشدار او در خصوص سفر احتمالی نانسی پلوسی رئیس مجلس نمایندگان آمریکا به تایوان خبر داده است.

کین گانگ هشدار داد، اگر کسی بخواهد جزیره تایوان را از کشور چین جدا کند و بخواهد اصل اساسی چین را به چالش بکشد، در آن صورت ارتش اقدامات قاطعانه‌ای را برای حفاظت از حاکمیت ملی و تمامیت ارضی این کشور اتخاذ خواهد کرد.

بنا بر گزارش گلوبال تایمز، سفیر چین در آمریکا در سخنانی به مناسبت نود و پنجمین سالگرد تاسیس «ارتش آزادی بخش چین» این اظهارات را مطرح کرد و به آمریکا درباره دخالت در امور تایوان هشدار داد.

به گفته این دیپلمات ارشد پکن، مساله تایوان همواره مهمترین و حساس‌ترین موضوع اصلی در روابط چین و آمریکا بوده است. سفیر پکن در واشنگتن تصریح کرد که دولت چین برای صلح و ثبات در سراسر تنگه تایوان ارزش قائل است و نهایت تلاش را برای اتحاد مجدد صلح آمیز (تایوان و چین) انجام داده است.

 ارتش مانع جدایی تایوان می‌شود

کین کانگ اعلام کرد، تلاش‌‌ها و فعالیت‌های نیروهای جدایی‌طلب تایوانی برای استقلال تایوان، بزرگترین تهدید برای صلح و ثبات منطقه است. وی تصریح کرد: «اگر کسی بخواهد تایوان را از چین جدا کند، اگر کسی بخواهد اصل اساسی چین را به چالش بکشد، ارتش چین اقدامات قاطعانه‌ای را برای محافظت قدرتمندانه از حاکمیت ملی و تمامیت ارضی اتخاذ خواهد کرد».

روزنامه گلوبال تایمز در ادامه گزارش خود آماری درباره تعداد هشدارهای چین به آمریکا درباره سفر احتمالی نانسی پلوسی رئیس مجلس نمایندگان این کشور به تایوان ارائه داد.

بنا بر گزارش این رسانه دولتی، «تنش‌ها بر سر این سوال در روزهای اخیر تشدید شده چرا که چین طی چند روز گذشته، ۶ اخطار در مورد برنامه تایید نشده نانسی پلوسی رئیس مجلس نمایندگان آمریکا برای سفر به جزیره (تایوان) صادر کرده است».

این اولین باری نیست که سفیر چین در آمریکا درباره موضوع تایوان به واشنگتن هشدار داده است. وی طی مصاحبه بهمن ماه سال گذشته با رادیو ملی آمریکا (ان‌پی‌آر) هشدار داد که اختلافات چین و آمریکا بر سر تحولات تایوان ممکن است به جنگ ختم شود.

وی به این رسانه آمریکایی گفته بود: «اگر مقام‌های تایوان در اثر اقدامات ایالات متحده جسور شوند و به مسیرشان در جهت استقلال ادامه دهند این مسئله به احتمال زیاد چین و ایالات متحده را وارد درگیری نظامی خواهد کرد».

اظهارات اخیر سفیر پکن در واشنگتن درباره تایوان در شرایطی مطرح شده که رسانه‌های آمریکایی از اقدام اخیر نانسی پلوسی در دعوت از دیگر نمایندگان کنگره آمریکا برای همراهی با او در سفر به تایوان خبر دادند.

طبق این گزارش‌ها، اقدام نانسی پلوسی در حالی انجام شده که فرماندهان ارشد نظامی آمریکا شامل سفر نانسی پلوسی به تایوان را به دلیل حساسیت‌های چین، اقدامی «خطرناک» خوانده‌اند.

از سوی دیگر شبکه «سی‌ان‌ان» به نقل از منابع آگاه گزارش داد که دولت جو بایدن در پشت‌صحنه به نانسی پلوسی رئیس دموکرات مجلس نمایندگان آمریکا درباره خطرات سفر به تایوان هشدار داده و سعی دارد او را برای منصرف‌شدن از این سفر متقاعد کند