اعلام آمادگی ناتو برای مداخله مستقیم در تنش کوزوو-صربستان

سازمان ناتو روز یکشنبه اعلام کرد که آماده است در صورت به خطر افتادن ثبات در شهرهای شمالی کوزوو ؛ مداخله کند.

ناتو در این ارتباط در بیانیه ای آورده است: وضعیت امنیتی کلی در شهرهای شمالی کوزوو متشنج است. مأموریت KFOR به رهبری ناتو تحولات کوزوو را به دقت زیر نظر دارد و آماده است تا در صورت تهدید ثبات، مطابق با دستور خود که از قطعنامه 1244 شورای امنیت سازمان ملل متحد در سال 1999 نشات می گیرد، مداخله کند.

بیانیه ناتو پس از آن منتشر شده که یکشنبه شب صدای آژیر خطر در مناطق مرزی کوزوو با صربستان شنیده شد و صرب‌های مقیم شمال کوزوو با کمک نیروهای امنیتی، جاده‌ها نزدیک دروازه‌های مرزی برنیاک و یارینیه (دو گذرگاه کلیدی) را مسدود کردند.

از سوی دیگر، در برخی از مناطق مرزی کوزوو صداهای شلیک گلوله شنیده شده است که برخی از این موارد علیه نیروهای امنیتی بوده، اما تلفاتی نداشته است.

در همین ارتباط، روزنامه «جروزالم پست» با تائید تنش مرزی کوزوو و صربستان گفته است که یک گروه مورد حمایت صرب‌ها در شمال کوزوو در وضعیت جنگی قرار گرفته‌اند.

در هر حال، هنوز جزئیات بیشتری از تنش مرزی کوزوو و صربستان منتشر نشده است و مشخص نیست که این تیراندازی‌ها و به صدا درآمدن آژیر خطر مقدمه‌ای بر یک جنگ تمام عیار در بالکان خواهند بود یا خیر؟

اعلام آمادگی ناتو برای مداخله مستقیم در تنش کوزوو-صربستان

بر اساس این گزارش، این تنش‌ها پس از آن افزایش پیدا کرده که مقامات کوزوو رفت و آمد خودروها با پلاک‌ صربستان و افراد با مدارک شناسایی صربستان را محدود کردند.

دولت کوزوو گفته است که از اول آگوست مسافرانی که از صربستان می‌آیند، موظف خواهند بود تا مدارک صادر شده توسط صربستان را با مدارک شناسایی با اعتبار سه ماه که از سوی کوزوو صادر شده، تغییر دهند.