آماده باش جنگنده‌های تایوان

همزمان با بالا گرفتن تنش بین چین و جزیره تایوان بابت سفر « نانسی پلوسی » رئیس مجلس نمایندگان آمریکا به این جزیره، منابع آگاه از پرواز‌ه‌ای تاکتیکی جت‌های نظامی چین  بر فراز مناطق حساس آبراه بین چین و جزیره تایوان خبر دادند.

یک منبع آگاه روز سه شنبه به خبرگزاری «رویترز» گفت: علاوه بر هواپیماهای نظامی چین که صبح روز سه‌شنبه نزدیک خط میانی تقسیم‌ کننده آبراه حساس پرواز می‌کردند، چندین کشتی جنگی چینی از روز دوشنبه در نزدیکی خط تقسیم غیررسمی باقی مانده‌اند.»

وزارت دفاع و امور خارجه چین تاکنون واکنشی در این زمینه از خود نشان نداده‌اند.

این منبع آگاه  افزود که کشتی‌های جنگی و هواپیماهای چینی صبح روز سه‌شنبه حضور تحریک آمیز در خط میانه آبراه  موجود در منطقه داشتند.

این منبع آگاه که به ملیت وی اشاره‌ای نشده، گفت که هواپیمای چینی بارها و بارها حرکات تاکتیکی انجام داده است و در تایوان نیز جنگنده‌های تایوانی در حالت آماده باش هستند. هواپیماهای هیچ یک از طرفین از خط میانه عبور نمی‌کنند.

وزارت دفاع تایوان روز سه‌شنبه اعلام کرد که آنها از فعالیت‌های نظامی در نزدیکی تایوان آگاهی کامل دارند و با افزایش تنش‌ها با چین، نیروهای خود را در واکنش به تهدیدها به طور مناسب  به منطقه اعزام خواهند کرد.

آماده باش جنگنده‌های تایوان

وزارت دفاع تایوان اعلام کرد که سطح آمادگی رزمی خود را از صبح سه شنبه تقویت کرده است.

در شهر «شیامن» در جنوب شرقی چین که مقابل تایوان قرار دارد ساکنان از مشاهده خودروهای زرهی در حال حرکت خبر دادند.

پکن، تایوان را بخشی از سرزمین چین می‌داند و تحرکات آمریکا و فروش سلاح به تایوان را نقض حاکمیت خود و مغایر با سیاست «چین واحد» ارزیابی می‌کند. اخیراَ دولت آمریکا لایحه صدها میلیارد دلاری بودجه نظامی آمریکا را امضا کرد که بخش چشمگیری از آن به مقابله با چین و حمایت از تایوان تخصیص داده شده است.

در آستانه سفر نانسی پلوسی به جزیره تایوان، منابع خبری روز دوشنبه از پرواز ۱۸ فروند هواپیمای نظامی چین به منطقه شناسایی هوایی تایوان خبر دادند.

به گزارش منابع خبری به نقل از وزارت دفاع تایوان، ۱۸ فروند هواپیمای نظامی چین از جمله انواع بمب افکن و هواپیمای تجسسی، ضد زیر دریایی و جنگنده‌های «جی-۱۶» وارد منطقه شناسایی هوایی در جنوب غربی جزیره تایوان شدند.

سخنگوی نیروی هوایی چین روز یکشنبه گفته بود که نیروی هوایی چین قاطعانه از حاکمیت ملی و تمامیت ارضی خود محافظت خواهد کرد.

«شن جینکه» سخنگوی نیروی هوایی گفت که نیروی هوایی چین دارای انواع زیادی جنگنده است که قادر به دفاع از حق حاکمیت چین هستند.