موافقت سنای آمریکا با پیوستن فنلاند و سوئد به ناتو

بیش از دوسوم سنای آمریکا روز چهارشنبه به بهانه پیامد‌های جنگ روسیه و اوکراین، الحاق فنلاند و سوئد به ناتو را تصویب کردند که مهم‌ترین گسترش این ائتلاف ۳۰ عضوی از دهه ۱۹۹۰ تاکنون است.

به گزارش رویترز، با ادامه رأی‌گیری، این تعداد ۷۴ رأی موافق دربرابر ۱ رأی مخالف بود که به راحتی از اکثریت دوسوم ۶۷ رأی لازم برای حمایت از تصویب اسناد الحاق دو کشور فراتر رفت.

پیش‌تر کمیته روابط خارجی سنای آمریکا از پیوستن فنلاند و سوئد به ناتو حمایت کرده و راه را برای رأی‌گیری کامل سنا در مورد این مسئله هموار کرده بود. هیئت ۲۲ نفره، گسترش ناتو را تصویب کرده بود و انتظار می‌رفت ۱۰۰ عضو سنای آمریکا این لایحه را با بیش از دوسوم اکثریت مورد نیاز تأیید کند.

گفتنی است اسناد الحاق فنلاند و سوئد به ناتو باید توسط تمام ۳۰ عضو ائتلاف تصویب شود تا این دو کشور بتوانند توسط ماده ۵ محافظت شوند. بند دفاعی که بیان می‌کند حمله به یک عضو، حمله به همه اعضای ناتو است.

تصویب توسط هر عضو احتمالا تا یک سال طول می‌کشد، اما در این بین فنلاند و سوئد می‌توانند در جلسات ناتو شرکت کنند و دسترسی بیشتری به اطلاعات داشته باشند.

موافقت سنای آمریکا با پیوستن فنلاند و سوئد به ناتو

این در حالی است که «مولود چاووش اوغلو» وزیر خارجه ترکیه با اشاره به تداوم حضور نیرو‌هایی که ترکیه آن‌ها را تروریستی می‌داند، در فنلاند و سوئد، به این دو کشور هشدار داده است.