ماکرون پروتکل عضویت فنلاند و سوئد در ناتو را امضا کرد

بعد از «جو بایدن» رئیس جمهور آمریکا، «امانوئل ماکرون » همتای فرانسوی او نیز پروتکل‌های الحاق فنلاند و سوئد به سازمان پیمان آتلانتیک شمالی ( ناتو ) را امضا کرد.

کاخ الیزه طی بیانیه‌ای با اعلام این خبر، گفت:‌ «این انتخاب مستقل از سوی فنلاند و سوئد، دو شریک اروپایی ما، امنیت آنها در برابر تهدید کنونی در همسایگی آنها را تقویت خواهد کرد. با توجه به توانایی‌های این دو شریک، کمک قابل توجهی به موقعیت جمعی و امنیت اروپایی ما خواهد شد»

به نوشته وبگاه «ریانووستی»، پارلمان ملی فرانسه نیز در دوم آگوست با تصویب موافقتنامه پذیرش فنلاند و سوئد در ناتو با ۲۰۹ رأی موافق و۴۶ رأی مخالف، موافقت کرد. رای گیری در پارلمان فرانسه پس از تصویب این سند در ماه جولای توسط سنای فرانسه انجام شد.

طبق این گزارش، تاکنون ۲۳ کشور از ۳۰ عضو ناتو، درخواست‌های استکهلم و هلسینکی برای عضویت در این ائتلاف نظامی را تایید کردند.

پیش از این نیز بایدن در مراسم امضای این پروتکل گفته بود: «با یکدیگر با هرگونه تهاجم یا تهدید برای تهاجم مقابله خواهیم کرد و قدرت ناتو و پایبندی آمریکا به ناتو، قدرتمندتر از گذشته است».

بعد از امضای پروتکل‌های الحاق سوئد و فنلاند، این موضوع برای تصویب به همه کشورهای عضو ناتو ارسال می‌شود تا آنها طبق قوانین داخلی خود الحاق سوئد و فنلاند به ناتو را تصویب کنند.

ماکرون پروتکل عضویت فنلاند و سوئد در ناتو را امضا کرد

تحرکات برای الحاق سوئد و فنلاند به ناتو در شرایطی انجام شده که این دو کشور به طور سنتی طی دهه‌های گذشته سیاست بی طرفی را اختیار کرده بود اما به دنبال درگیری روسیه با اوکراین و مواضع تحریک‌آمیز کشورهای غربی، استکهلم و هلسینکی خواهان عضویت در ناتو و کنار گذاشتن سیاست بی‌طرفی شدند.