حادثه امنیتی مقابل کنگره آمریکا +عکس

پلیس شهر «واشنگتن‌ دی‌سی» پایتخت آمریکا یکشنبه شب به وقت تهران اعلام کرد که مردی که در حال رانندگی یک خودرو بود، با مانعی  نزدیک ساختمان کنگره آمریکا برخورد و سپس اقدام به تیراندازی به خود کرد.

به گزارش شبکه خبری «سی‌بی اس نیوز» پلیس کنگره آمریکا در بیانیه‌ای اعلام کرد که این مرد درست بعد از ساعت چهار صبح یکشنبه به وقت محلی به مانعی در سمت شرقی ساختمان کنگره برخورد کرد و خودروی وی در حالی که در حال خارج شدن بود در آتش سوخت. این مرد  سپس چندین گلوله به هوا شلیک کرد.

پلیس کنگره آمریکا اعلام کرد که در جریان این حادثه هیچ یک از اعضای کنگره که در تعطیلات به سر می‌برند، هدف قرار نگرفتند. به گفته پلیس، بازرسان درحال بررسی سوابق این مرد هستند. پلیس واشنگتن دی سی همچنین اعلام کرد که  این مردی در  داخل خودرو با شلیک گلوله خودکشی کرده است.

کنگره

امنیت در ساختمان کنگره و اطراف آن در یک سال و نیم پس از حمله ۶ ژانویه ۲۰۲۱ افزایش یافته است. پلیس کنگره  حصارها و موانع بلندی را اطراف مجتمع ایجاد کرده است.  

حوادث امنیتی دیگری نیز در نزدیکی این مجموعه از ۶ ژانویه رخ داده است. در آوریل ۲۰۲۱، مردی با خودروی خود به مامورانی که نزدیک یک مانع امنیتی ایستاده بودند کوبید و یکی را کشت و دیگری را مجروح کرد. این مرد ۲۵ ساله، مورد اصابت گلوله پلیس قرار گرفت و کشته شد. در اکتبر ۲۰۲۱ نیز مردی به نام «دیل پل ملوین» پس از پارک کردن وسیله نقلیه خود در خارج از دادگاه عالی در مقابل ساختمان کنگره و امتناع از خروج دستگیر شد.

مدت‌هاست که هراس و وحشت در دستگاه‌های امنیتی آمریکا از احتمال حمله به کنگره این کشور  ایجاد شده است

ششم ژانویه (۱۷ دی) کنگره آمریکا در حال شمارش آرای مجمع گزینندگان (الکترال کالج) برای تایید نتیجه انتخابات ریاست‌جمهوری سوم نوامبر بود که بعد از اعتراض چند قانونگذار آمریکایی به نتیجه رأی‌گیری در ایالت آریزونا،«دونالد ترامپ» رئیس جمهور سابق آمریکا از هوادارانش خواست تظاهرات به اصطلاح مسالمت‌آمیز برگزار کنند.

حامیان ترامپ اما در جمعیت بسیار گسترده به کنگره حمله کرده و بعد از درگیر شدن با نیروهای امنیتی، راه خود را به درون ساختمان و اتاق‌های مختلف آن باز کردند. در جریان این حمله، پنج نفر از جمله یک نیروی پلیس کشته شدند. 

حمله هواداران ترامپ به ساختمان کنگره آمریکا استیضاح دوم او در کنگره را رقم زد. با این حال محاکمه ترامپ در مجلس سنای آمریکا با مخالفت جمهوری‌خواهان مواجه شد و شکست خورد.

طی روزهای اخیر نیز با تشدید تنش‌های میان دو حزب اصلی آمریکا، هواداران دست به سلاح «دونالد ترامپ» رئیس جمهور سابق آمریکا ویدئوهای تهدیدآمیزی را در فضای مجازی منتشر کردند.

به نوشته روزنامه «ایندیپندنت»، شمار زیادی از هواداران دو آتشه و مسلح ترامپ، ویدئوهایی را در حمایت از او و تهدید علیه مقامات حزب دموکرات در رسانه اجتماعی «تیک‌تاک» بارگذاری کردند. در یکی از این ویدئوها، یکی از هواداران ترامپ، مخالفانش را «دموکرات‌های نازی» خطاب کرده و با نشان داده کوله پشتی خود می‌گوید: «وقت رفتن است. همگی می‌دانید از چه کاری حرف می‌زنم.»

یکی دیگر از حامیان ترامپ در ویدئویی با لهجه غلیظ تگزاسی گفت:‌ «در صفحه‌ام گوسفند نمی‌خواهم، به گرگ‌هایی نیاز دارم که در کنار من ایستاده و با این دولت فاسد، پلیس‌های فاسد و هر فرد فاسدی در این کشور مبارزه کند و کشورمان را به افتخار سابقش برگردانیم.»