ادعای سیاستمدار ترکیه‌ای

امید اوزداغ رهبر حزب راستگرای ظفر ترکیه که به انتقادهای شدید از حضور آوارگان سوری در این کشور معروف است، این افراد را با صهیونیستها مقایسه کرده است.

روزنامه القدس العربی گزارش داد، اوزداغ تصویری از نقشه تاریخی فلسطین منتشر کرده که در آن، مراحل اشغال فلسطین توسط رژیم صهیونیستی به خوبی نشان داده شده است.

در این نقشه نشان داده شده است که صهیونیستها، پیش از ۱۹۴۸، مناطق اندکی را در اشغال خود داشتند، ولی در حال حاضر، نزدیک به ۹۰% از خاک فلسطین را اشغال کرده‌اند.

ادعای سیاستمدار ترکیه‌ای

اوزداغ همچنین نقشه‌ای از ترکیه منتشر کرد که به رنگهای مختلفی تقسیم شده است. در این مناطق رنگی، حضور تعداد زیادی از آوارگان سوری را نشان می‌دهد.

وی در ادامه نوشت: اگر به این دو نقشه به خوبی دقت کنی، خواهی دید که ترکیه به تدریج مانند فلسطین خواهد شد. حزب ظفر، در برابر تبدیل ترکیه به فلسطین جدید، مقاومت می‌کند. پیروز نیز با ملت ترکیه خواهد بود.

این اظهار نظر وی، واکنشهای مختلفی را در پی داشت؛ راستگرایان ترکیه از آن حمایت کردند، ولی برخی از روزنامه‌نگاران هم از اقدامات اوزداغ علیه آوارگان به شدت انتقاد کردند و گفتند که چنین اظهارنظرهایی، «فتنه‌افروزانه» است.

«حسنی محلی» روزنامه‌نگار ترکیه در واکنش به این اقدام اوزداغ نوشت: جناب اوزداغ، مردم فلسطین، سرزمین خود را نفروختند. تا زمان شکل‌گیری اسرائیل در سال ۱۹۴۸، میزان املاک یهودیها کمتر از هفت درصد بود.

اوزداغ طی ماههای گذشته بارها اظهاراتی علیه آوارگان سوری مطرح کرده و آن را خطر و تهدید برای آینده ترکیه می‌دانند.

ترکیه می‌گوید که حدود سه میلیون و ۶۰۰ هزار آواره سوری در این کشور به صورت رسمی حضور دارند. البته گفته می‌شود که چندین هزار نفر دیگر هم به صورت غیر رسمی در این کشور زندگی می‌کنند.