نظر صربستان درباره تحریم‌های اروپا علیه روسیه

وزیر کشور صربستان روز دوشنبه با « سرگئی لاوروف » وزیر امور خارجه روسیه در مسکو بر امتناع بلگراد از پیوستن به تحریم‌های غرب علیه روسیه تاکید کرد.

به گزارش خبرگزاری‌ «آسوشیتدپرس» «آلکساندر وولین» وزیر کشور صربستان که به مواضع طرفدار روسیه و ضدغربی  شهرت دارد، در جریان دیدار با لاوروف گفت: «صربستان تنها کشوری در اروپاست که تحریم‌ها را اعمال نکرده و بخشی ازساز و کار غیر عقلانی ضد روسیه نبوده است.»

صربستان که به طور رسمی به دنبال عضویت در اتحادیه اروپاست، سال‌هاست که از مسیر اتحادیه اروپا دور شده و به سمت متحدان سنتی روسیه و چین رفته است.

به گزارش این منبع خبری، وولین گفت که صربستان باید هدف خود را برای عضویت در اتحادیه اروپا کنار بگذارد و درعوض به مسکو روی آورد. سال گذشته، وولین یک گروه کاری با «نیکولای پاتروشف» دبیر قدرتمند شورای امنیت کرملین، برای مبارزه با «انقلاب‌های رنگی» ایجاد کرد

لاوروف قصد داشت در ماه ژوئن از بلگراد بازدید کند، اما همسایگان صربستان  که عضو ناتو هستند اجازه ندادند هواپیمای وی بر فراز قلمرو آنها پرواز کند.

وزیر کشور صربستان افزود، از این که سفر لاوروف در ماه ژوئن به بلگراد توسط سایر کشورها لغو شد، عمیقا متاسف است. وی گفت که با ممنوعیت سفر رسمی لاوروف به صربستان، تمام اصول حقوق بین‌الملل نقض شدند.

رئیس جمهور صربستان اخیرا پس از گفت‌وگو با «ینس استولتنبرگ» دبیرکل ناتو در نشست خبری گفت که صربستان نیازی به میزبانی پایگاه‌های نظامی خارجی نمی‌بیند و به این سیاست پایبند خواهد بود.

نظر صربستان درباره تحریم‌های اروپا علیه روسیه

«آلکساندر ووچیچ» رئیس جمهور صربستان گفت که صربستان به هیچ پایگاه نظامی خارجی نیاز ندارد. صربستان یک کشور بی طرف است که می‌خواهد صلح را حفظ، امنیت آسمان و سرزمین و همچنین مردم خود را به تنهایی تضمین کند. (جزئیات بیشتر)

چندی قبل نیز چند هزار نفر از ساکنان شهر «بلگراد» پایتخت صربستان، در یک تظاهرات گسترده در حمایت از روسیه شرکت کردند. سازمان دهندگان این تجمع، گروه «گشت مردمی» به ریاست دمنیان کنژویچ و جنبش «اُبراز» به ریاست ملادن اوبرادوویچ بودند که پیش از این در ماه مارس تجمعاتی در حمایت از روسیه برگزار کرده بودند.