عمار الحکیم: گزینه انتخابات زودهنگام قابل مذاکره است

«سید عمار الحکیم »، رهبر جریان حکمت ملی عراق ، امروز (شنبه، ۲۷ آگوست) در کنفرانس «روز اسلامی مبارزه با خشونت علیه زنان» سخنرانی کرد و گفت: مناسبت‌های بزرگ و موقعیت‌های بزرگ انسانی،  در تاریخ جاودانه می‌شود و پژواک آن نسل به نسل منتقل می‌شود. 

وی با اشاره به این‌که، امروز مصادف است با روز اول صفر و ورود خاندان رسول اکرم (ص)، به عنوان اسیر به شام، گفت: این  جنایات بزرگ ما را بر آن می‌دارد که به خاطر بیاوریم و الهام بگیریم تا به جنایات خشونت‌آمیز در همه اشکال آن پایان دهیم و در همه زمان‌ها و مکان‌ها با این پدیده منفور مقابله کنیم.

الحکیم در بخشی از سخنانش با اشاره به انسداد سیاسی در کشور، رهبر جریان صدر و حامیان او را خطاب قرار داد و گفت: پیامی از سر محبت و قدردانی به برادرمان سیدمقتدی الصدر و برادران جریان صدر دارم؛ ما فرزندان میهنی واحد با تاریخی واحد از خاندانی واحد بوده و هستیم و خواهیم ماند و نباید اختلافات و سوءتفاهمات میان ما فاصله اندازد و دستان فتنه و جهل و کینه وحدت ما را بر هم زند».

سید عمار الحکیم ادامه داد: «ما هرگز در رابطه برادرانه‌مان با شما کوتاهی نکردیم، با وجود تنش رسانه‌ای و اقدامات نادرستی که علیه ما و علیه نهادهای حکومت انجام شد و به تعطیلی این نهادها انجامید، در کنار دیگر برادران نیروهای ملی چارچوب هماهنگی و همچنین جدا از آن نخستین طرفی بودیم که برای متقاعد کردن شما به انصراف از تحریم انتخابات تلاش کردیم و نخستین طرفی بودیم که پیروزی شما در انتخابات را تبریک گفتیم و نخستین طرفی بودیم که از پروژه اکثریت ملی به شرط‌های مطلوب آن که حفظ جایگاه بزرگ‌ترین طیف جامعه است حمایت کردیم».

رهبر جریان حکمت ملی عراق در ادامه خطاب به رهبر جریان صدر یادآور شد که پیش از این سال‌ها در عرصه‌های اجتماعی و سیاسی بسیاری با وی همراه بوده و همواره به اختلاف نظرات احترام گذاشته است و این اختلافات را عامل التهاب و اتهام نمی‌داند.

به نوشته دفتر رسانه‌ای جریان حکمت ملی، الحکیم با بیان اینکه «ما و برادران چارچوب هماهنگی همچنان به اهمیت و جایگاه جریان صدر و اثرگذاری آنان در مراکز تصمیم‌گیری و حضورشان در نهادهای حکومت اعتقاد داریم»، عنوان کرد: «این اعتقاد نه به علت وزنه انتخاباتی بلکه به علت وجود چهره‌ها و نیروهای ملی و خیرخواه در میان آنهاست».

وی افزود: «تا جایی که می‌دانم برادران ما در چارچوب هماهنگی برای حفظ پیوندهای ملی و وحدت بزرگ‌ترین طیف اجتماعی و شراکت واقعی در تصمیم‌گیری تلاش‌های بسیاری کرده و می‌کنند و مسیرهای مودت و دوستی گشوده خواهد ماند و می‌توان به نقشه راهی رسید که برای همگان رضایتبخش و مبنا و هدف آن منافع ملی باشد».

عمار الحکیم: گزینه انتخابات زودهنگام قابل مذاکره است

رهبر جریان حکمت ملی عراق با تاکید بر اینکه رفتن سراغ انتخابات زودهنگام به مقدمات و بررسی آن در مجلس و بحث‌های حقوقی نیاز دارد تا گزینه‌ای عملی و ایمن و قابل قبول برای همه شرکای سیاسی باشد، گفت: «این گزینه‌ای است که می‌توان بعد از تشکیل دولت جدید و تعدیل قانون انتخابات و تضمین سلامت کمیساریای عالی مستقل انتخابات و تأمین لوازم لجستیک و فنی مطلوب برای اجرای انتخاباتی سالم که در آن اشکالات انتخابات اخیر برطرف شود و نیز تصویب بودجه در کشور درباره آن بحث و بر سر اجرای آن تفاهم کرد».

الحکیم از همه طرف‌ها خواست که در عرصه سیاسی و مردمی و رسانه‌ای خویشتنداری پیشه کنند و به عقلانیت و منطق و تفاهم میدان دهند چرا که عراق از جنگ و نزاع و درگیری خسته شده و ملت در انتظار مژده خیر و خدمات و راه حل‌هاست.