تهدید سلامت رنگین پوستان آمریکا با تبعیض در ارائه واکسن

شبکه آمریکایی ای‌ بی‌ سی نیوز با استناد به آمار مرکز کنترل و پیشگیری بیماری‌ها گزارش داد که فقط حدود ۱۰ درصد از واکسن های آبله میمون در اختیار افراد سیاهپوست قرار می‌گیرد درحالیکه این قشر یک سوم مبتلایان را تشکیل می‌دهند.

بر اساس این گزارش، آمار جدید ۱۷ ایالت و دو شهر جزئیات بسیار جامعی از کسانی نشان می‌دهد که دو دوز از این واکسن را دریافت کرده اند. چنین نابرابری‌هایی پیشتر در چندین ایالت و شهر گزارش شده است.

ایوان لابوردز مدیر آموزش بهداشت جهانی در یک مرکز بهداشتی در نیواورلئان، گفت: این شکاف بازتابی از نابرابری است که در طول همه‌گیری کرونا نیز مشاهده شد. زمانی که گروه‌های نژادی خاص سهم زیادی از موارد ابتلا را داشتند اما بخش کوچک‌تری از این افراد در ابتدا واکسن دریافت می‌کردند. 

وی با نگرانی از اینکه این مساله در مورد واکسن آبله میمون نیز فراگیر شود، افزود: اگر دقت نکنیم، همین مساله درباره آبله میمون خواهد افتاد. 

کیتلین ریورز کارشناس دانشگاه جان هاپکینز ابراز داشت اطلاعات در دسترس نشان می‌دهد که مردان سیاهپوست سهم فزاینده‌ای را در میان موارد ابتلا به آبله میمون دارند. 

دولت بایدن روز جمعه اعلام کرد که مقدار کافی واکسن آبله میمون برای ارائه اولین دوز به گروه‌هایی که بالاترین خطر ابتلا را دارند، وارد شده است. اما بر اساس اطلاعات به دست آمده، حدود نیمی از دریافت کنندگان واکسن سفید پوست، تقریبا ۲۵ درصد اسپانیایی زبان و سهم آسیایی‌ها و سیاهپوستان نیز هر کدام ۱۰ درصد بود.  

تهدید سلامت رنگین پوستان آمریکا با تبعیض در ارائه واکسن

تبعیض نژادی در سطح ملی بازتاب دهنده آمارها در جورجیا، کارولینای شمالی، شهر نیویورک و واشنگتن دی سی است که در این ۴ ناحیه مردان سیاهپوست بیشترین مورد ابتلا را تشکیل می‌دهند اما سهم پایینی از دریافت واکسن دارند.

به نوشته شبکه ‌ای‌بی‌سی نیوز، ایالات متحده آمریکا با بیش از ۱۶ هزار مورد ابتلا به آبله میمون، بیشترین موارد ابتلا در جهان را دارد.