اسپانیا سربازان اوکراینی را آموزش می دهد

آموزش نیروهای اوکراینی طرحی است که احتمالا در چارچوب برنامه‌های بعدی اتحادیه اروپا گنجانده خواهد شد؛ چنان که «جوسپ بورل» نماینده عالی سیاست خارجی اتحادیه اروپا در این هفته گفت: من نمی‌فهمم چرا ما ارتش موزامبیک را آموزش می‌دهیم اما ارتش اوکراین را نه.

به نوشته لا وانگواردیا، آموزش سربازان خارجی برای نیروهای مسلح اسپانیا فعالیت جدیدی نیست. در حال حاضر حدود ۱۵۰ سرباز اسپانیایی به نیروهای امنیتی ائتلاف بین‌المللی در عراق آموزش می‌دهند. حدود ۵۰۰ سرباز اسپانیایی به ارتش مالی آموزش می‌دهند تا توانایی‌های نظامی خود در راستای باز پس‌گیری تمامیت ارضی کشور را تقویت کنند و ده‌ها سرباز، نیروهای سومالیایی را در موگادیشو برای مبارزه با دزدی دریایی آموزش می‌دهند. ماموریت‌هایی که در قالب ناتو و اتحادیه اروپا در حال انجام است.

این آموزش «پایه» خواهد بود و به بخش‌های آموزشی مختلف تقسیم می‌شود که اولویت آن‌ها توسط نیروهای مسلح اوکراین تعیین می‌شود.

به نوشته این روزنامه، مادرید تمایل خود را برای آموزش سربازان اوکراینی در کنترل تانک‌های جنگی در خاک خود نشان داده است، به رغم اینکه این آموزش با توجه به استقرار تانک‌های لئوپارد و پیزارو توسط اسپانیا و در قالب ماموریت ناتو در لتونی می‌تواند در این کشور انجام شود.

اسپانیا سربازان اوکراینی را آموزش می دهد

«پدرو سانچز» نخست وزیر اسپانیا، در جریان سفر ماه آوریل خود به کی‌یف، پایتخت اوکراین، بر تعهد خود برای کمک به اوکراین تاکید کرد. با این حال، مشاوران رئیس‌جمهوری اوکراین از عدم حمایت اسپانیا در جریان درگیری با روسیه انتقاد کرده‌اند.

از زمان آغاز جنگ اوکراین، اسپانیا حامی نظامی و دپیلماتیک کی‌یف بوده و به تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه مسکو رای مثبت داده و محموله کمک‌های نظامی به کی‌یف ارسال کرده است.