آمریکا بدنبال موشک مافوق صوت برای مقابله با چین و روسیه

یک دریاسالار ارشد نیروی دریایی آمریکا اعلام کرد این نیرو در حال توسعه قدرت خود برای مقابله با موشک‌های مافوق صوت روسیه و چین است.

به گزارش سی‌ان‌ان، این مقام ارشد آمریکایی با بیان آنکه پیشرفت‌های مسکو و پکن در زمینه موشکی «نگران کننده» است، گفت: «نیرو‌های دریایی آمریکا سیستم‌های انرژی هدایت شده به عنوان دفاع بالقوه را تقویت می‌کنند تا بتوانند برای مقابله با تهدید‌های چین و روسیه از آن‌ها بهره‌گیرند.»

او در جریان رویدادی در بنیاد هریتیج‌ این اظهارات را بیان می‌کرد و در ادامه افزود: «توسعه سیستم‌هایی که از لیزر‌های پرانرژی یا امواج مایکروویو با قدرت بالا برای از بین بردن یک تهدید استفاده می‌کنند، اولویت اصلی نیروی دریایی است. از نقطه نظر تدافعی، ما روی تهدید متمرکز هستیم و آن را نادیده نمی‌گیریم. روسیه و چین هر دو در حال توسعه این قابلیت‌ها هستند و به زودی این قابلیت‌ها را به کار خواهند گرفت.»

موشک‌های مافوق صوت که با سرعت ۵ برابر صوت یا سریعتر حرکت می‌کنند، چالشی منحصر به فرد برای سیستم‌های دفاعی آمریکا به شمار می‌روند. آن‌ها بسیار سریعتر از موشک‌های سنتی پرواز می‌کنند، و مانند موشک‌های بالستیک در مسیر‌های قابل پیش‌بینی پرواز نمی‌کنند و به همین دلیل شناسایی و رهگیری آن‌ها را بسیار دشوارتر است.

سیستم‌های انرژی هدایت‌شده که از لیزر یا فرستنده‌های مایکروویو برای تخریب یک سیستم یا مختل کردن الکترونیک آن استفاده می‌کنند، یک گزینه بالقوه برای دفاع در برابر سلاح‌های مافوق صوت هستند.

آمریکا بدنبال موشک مافوق صوت برای مقابله با چین و روسیه

این در حالیست که تیرماه سال جاری تیم گورمن، سخنگوی وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) اعلام کرد که آزمایش جدید یک موشک مافوق صوت آمریکا در ایالت هاوایی به دلیل نقص فنی در هنگام پرتاب با شکست مواجه شد.

این دومین تلاش ناموفق برای آزمایش موشک‌ها از برنامه Conventional Prompt Strike (CPS) بود که بر اساس آن شرکت لاکهید مارتین در تلاش است تا سلاح‌هایی با قابلیت پرواز با سرعت ۵ برابر صوت و بالاتر برای استفاده از زیردریایی‌ها و کشتی‌های سطحی توسعه دهد.