اولین نشانه های ترس تل آویو از حزب الله

شبکه ۱۲ رژیم صهیونیستی در گزارشی درباره پرونده ترسیم مرزها بین فلسطین اشغالی و لبنان نوشت: "لازم است که زمان استخراج گاز طبیعی از حوزه کاریش و موضع نهایی اسرائیل درباره مذاکرات جاری درباره ترسیم مرزهای دریایی با لبنان را توضیح دهیم و چنین اقدامی به معنای پایان دادن به اظهارات (سید حسن) نصرالله درباره حوزه گازی کاریش است".

این رسانه صهیونیست در عین حال لبنان را تهدید به تکرار جنگ سال ۲۰۰۶ میلادی کرد و افزود: این توضیح لازم است که تل آویو مذاکرات را بدون تهدید اجرا می کند و زیر آتش نیست و هرگونه حمله ای از جانب حزب الله به اهداف اسرائیلی به توقف مذاکرات منجر خواهد شد.

این رسانه درحالی از عدم مذاکره تل آویو زیر تهدید و زیر آتش سخن گفته که به اذعان خود محافل صهیونیستی، تهدیدهای سید حسن نصرالله باعث شده است که تل آویو اکنون زمان استخراج گاز از حوزه کاریش را یک ماه به تعویق بیاندازد، زیرا حزب الله تهدید کرده است که اگر لبنان به حقوق خود دست پیدا نکند، رژیم صهیونیستی قادر به استخراج گاز از کاریش نخواهد بود.

در همین ارتباط بود که دبیرکل حزب الله لبنان پیش از این تاکید کرد که اگر لبنان به حق خود درباره بهره برداری از منابع و ثروت هایش نرسید، رژیم صهیونیستی هم نخواهد توانست نفتی استخراج کند.

وی افزود: ما با جلوگیری از استخراج از میدان نفتی "کاریش" به دنبال یک دستاورد اخلاقی نیستیم، بلکه می خواهیم نفت خود را استخراج کنیم، بنابراین اگر لبنان حق خود را در این میدان نفتی نگیرد، رژیم صهیونیستی هم در هیچ جایی حق استخراج نفت یا گاز را نخواهد داشت.  

نصرالله تاکید کرد: امروز دشمن احساس ضعف می‌کند و خواهان جنگ نیست، زیرا می‌داند درصورت درپیش گرفتن راه جنگ، حریف مقابل فقط حزب‌الله نخواهد بود بلکه ممکن است کل محور مقاومت را مقابل خود قرار داده و موجب نابودی خود شود. در پیش گرفتن راه جنگ برای اسرائیل گزینه ای بسیار پرخطر و پرهزینه خواهد بود.

مهمترین خبری که در روزهای اخیر مطرح شده این است که موعد برداشت گاز از میدان کاریش از سوی رژیم اسرائیل به مدت یک ماه به تعویق افتاده است.

درپی تهدیدهای حزب الله، رسانه های رژیم صهیونیستی اخیرا از تعویق در موعد استخراج نفت از حوزه کاریش از سوی رژیم صهیونیستی خبر داده اند.  

به رغم اصرار رژیم صهیونیستی مبنی بر اینکه این توقف یک ماهه ناشی از مسائل فنی مربوط به شرکت استخراج کننده گاز (انرجین) بوده و ربطی به تهدیدات حزب الله ندارد، گزارش های رژیم صهیونیستی اذعان دارند که حزب‌الله، آمریکا و اسرائیل را ناگزیر به جدی گرفتن مواضع لبنان در این پرونده کرده و یک بازه زمانی کوتاه و حداکثر چند هفته ای را برای مذاکرات تعیین کرده است؛ امری که مانع تمدید فرصت دهی یا وقت کشی اسرائیل و آمریکا در این پرونده خواهد شد.

روزنامه الاخبار لبنان اخیرا نوشته بود: اینکه آیا اسرائیل از طریق این تأخیر (در برداشت گاز) از خود در برابر یک "ضربه (نظامی) یادآوری کننده" حزب الله محافظت کرده است یا خیر؟ سوالی است که همچنان بدون پاسخ باقی خواهد ماند و یک ماه آینده ابهام نسبت به گذشته بیشتر خواهد بود.

"یوسی یهوشع" مفسر امنیتی روزنامه صهیونیستی "یدیعوت احرونوت" اخیرا با انتشار مطلبی اعلام کرد که سخنرانی های مکرر "سید حسن نصرالله" دبیرکل حزب الله، موجب نگرانی تل آویو در زمینه استخراج گاز در مرز دریایی مورد مناقشه بین فلسطین اشغالی و لبنان شده است.

روزنامه لبنانی الاخبار پیش از این نیز با اشاره به سخنان دبیرکل حزب الله لبنان در ترسیم «معادله آرامش یا تنش» در برخورد با رژیم صهیونیستی نوشته بود که حزب الله لبنان تمامی اقدامات لازم را برای مقابله با هرگونه اقدام غیرمنتظره از جانب رژیم صهیونیستی اتخاذ کرده و در آمادگی به سرمی برد.

این درحالی است که نصرالله دبیرکل جنبش حزب الله لبنان در مراسم اختتامیه جشن‌های چهلمین سالگرد تاسیس این جنبش با تاکید بر ایجاد معادلات بازدارندگی برای حفاظت از سرزمین، مردم و ثروت لبنان گفت: آخرین دستاورد مقاومت در جنگ سال ۲۰۰۶، ورود مقاومت به بازگرداندن حقوق لبنان از نفت و گاز بود و آزادسازی باقی اراضی اشغالی لبنان، مسئولیت ملی است.

وی پیش از این نیز درباره تنش دریای بین لبنان و رژیم صهیونیستی تصریح کرد: اگر میانجی آمریکایی بیاید و آنچه را که لبنان می‌خواهد بدهد، ما به سمت آرامش می‌رویم و اگر آن چیزی را که دولت می‌خواهد ندهد، رو به درگیری می رویم.

دبیرکل حزب الله لبنان افزود: چشم ها به آموس هوکشتاین میانجی آمریکایی که تاکنون وقت تلف کرده و وقتش رو به اتمام است، دوخته شده است.

اولین نشانه های ترس تل آویو از حزب الله

براساس برخی گزارش های رسانه ای، هوکشتاین قرار است اواخر هفته جاری به منطقه سفر کند.

بر اساس گزارش این روزنامه صهیونیست، سید حسن نصرالله تهدیدهای خود را به ویژه پس از پرواز لاپید بر فراز سکوی گازی کاریش شدت بخشیده و گفته است که اگر لبنان به حقوق خود دست نیابد، رژیم صهیونیستی هرگز نمی تواند در هیچ منطقه ای در سررزمین های اشغالی موفق به استخراج نفت و گاز شود.

یدیعوت آحارونوت با اشاره به اینکه حزب الله آماده جنگیدن است، ادامه می دهد که گزینه های موجود برای حزب الله حمله به سکوی گازی کاریش با پهپادهای انفجاری، استفاده از زیردریایی ها یا ارسال پهپادها برای جمع آوری اطلاعات است.