چین آمریکا را به ده‌ها هزار حمله سایبری متهم کرد

گزارشی که امروز (دوشنبه) مرکز ملی واکنش اضطراری ویروس رایانه‌ای چین (CVERC) منتشر کرد، آژانس امنیت ملی آمریکا (NSA) را به انجام «ده‌ها هزار حمله سایبری مخرب» به شبکه‌های چینی در سال‌های اخیر متهم می‌داند.

در این میان داده‌های یک دانشگاه تحقیقاتی دولتی نیز آورده شده و در گزارش آمده است: «این سازمان به طور خاص «دفتر عملیات دسترسی درخور» (Tailored Access Operations) را به نفوذ به دانشگاه پلی تکنیک شمال غربی در شهر شیان متهم کرد.»

بودجه این دانشگاه را وزارت صنعت و فناوری اطلاعات چین تامین می‌کند و در تحقیقات هوانوردی و فضایی تخصص دارد و در این گزارش گفته شد «دفتر عملیات دسترسی درخور به شبکه‌های دانشگاه نفوذ کرده و کنترل ده‌ها هزار دستگاه شبکه از جمله سرورها، روتر‌ها و سوئیچ‌های شبکه را در دست گرفته است.»

این گزارش می‌گوید با استفاده از ده‌ها سلاح سایبری و بهره‌برداری از نقص‌های ناشناخته قبلی در سیستم عامل SunOS، این واحد به «داده‌های فنی اصلی» از جمله رمز عبور و عملیات دستگاه‌های کلیدی شبکه دسترسی پیدا کرد.

این در حالیست که آمریکا و چین بار‌ها همدیگر را به حملات سایبری متعدد متهم دانسته‌اند و هر دو طرف این اتهامات را رد کرده‌اند.

به تازگی در تیر ماه سال جاری دسترسی به پایگاه اینترنتی کنگره آمریکا برای مدت کوتاهی با مشکل مواجه شد. مدیر ارتباطات کتابخانه کنگره که مسئولیت اداره پایگاه اینترنتی را هم بر عهده دارد گفت: «در این حمله، شبکه کتابخانه هدف قرار نگرفته و هیچ اطلاعاتی مفقود نشده است.»

چین آمریکا را به ده‌ها هزار حمله سایبری متهم کرد

نشریه آمریکایی وال استریت ژورنال نیز در تیرماه در گزارشی مدعی شد پلیس فدرال آمریکا (اف‌بی‌آی) هشداری مبنی بر استفاده چین از حمله سایبری در مقیاس بزرگ و شبکه جهانی به عنوان عواملی برای سرقت فناوری غربی صادر کرده است.

این ادعا‌ها را وال استریت در حالی علیه پکن مطرح کرد که هفته جاری یک هکر ناشناس با نام مستعار «چاینا دن» (ChinaDan) مدعی شد که اطلاعات بیش از یک میلیارد شهروند چین را با دسترسی به پایگاه پلیس شانگ‌های به دست آورده است.