گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از آخرین وضعیت نیروگاه هسته‌ای اوکراین

اوکراین به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی (IAEA) اطلاع داد که یک خط برق پشتیبان میان نیروگاه هسته‌ای زاپوریژیا و یک نیروگاه حرارتی در نزدیکی آن روز دوشنبه به منظور خاموش کردن آتش، قطع شده اما نیروگاه همچنان برق مورد نیاز خود را برای تامین ایمنی لازم از تنها راکتور عامل خود دریافت می‌کند.

 

این گزارش افزود، پس از قطع اتصال نیروگاه زاپوریژیا  به آخرین خط عملیاتی ۷۵۰ کیلوولت آن در اواخر روز جمعه، خط ذخیره ۳۳۰ کیلوولت برای انتقال برق از زاپوریژیا  به شبکه مورد استفاده قرار گرفت. اوکراین به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اطلاع داد که پس از خاموش شدن آتش، این خط پشتیبان دوباره وصل خواهد شد.

یکی از ۶ رآکتور زاپوریژیا به تولید برق مورد نیاز برای خنک سازی و سایر عملکردهای ایمنی هسته‌ای ادامه می‌دهد. با روشن شدن مجدد خط ۳۳۰ کیلوولت، راکتور به شبکه متصل خواهد شد.

بر اساس این گزارش، چهار کارشناس آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، پس از چندین روز کار اساسی در زمینه ایمنی، امنیت و پادمان هسته‌ای، طبق برنامه‌، زاپوریژیا را ترک کردند، اما  ۲ نفر دیگر برای حضور مستمر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در سایت می‌مانند تا آژانس وضعیت آنجا را مشاهده کرده و ارزیابی‌های مستقلی انجام دهد.

۶ کارشناس یاد شده در ۱۰ شهریور به همراه تیم رافائل گروسی مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی وارد زاپوریژیا  شدند.

زاپوریژیا  از اواسط اسفند ماه گذشته در تصرف نیروهای روسی قرار دارد، اما کارکنان اوکراینی آن همچنان به بهره برداری از این نیروگاه ادامه می‌دهند.

کارشناسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در حال ارزیابی آسیب وارد شده به نیروگاه هسته‌ای زاپوریژیا، تعیین عملکرد سیستم‌های ایمنی و امنیت هسته‌ای اصلی و پشتیبان و ارزیابی شرایط کاری کارکنان و همچنین ظرفیت‌های فعلی واکنش اضطراری نیروگاه هستند.

گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از آخرین وضعیت نیروگاه هسته‌ای اوکراین

بازرسان پادمان نیز طی چند روز گذشته، فعالیت‌های فوری حفاظتی را در محل انجام داده‌اند.

کارکنان اوکراینی نیروگاه به کارشناسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اعلام کردند که قصد دارند خط ۷۵۰ کیلوولتی را که روز جمعه قطع شده است، تعمیر کنند، اما این کار چندین روز طول می‌کشد.

طی ماه گذشته گلوله باران متعددی در نزدیکی نیروگاه هسته‌ای زاپوریژیا رخ داده که به تاسیسات آسیب زده و نگرانی زیادی را در مورد خطر حادثه هسته‌ای که سلامت انسان و محیط زیست را به خطر می‌اندازد، ایجاد کرده است. 

گلوله‌باران زاپوریژیا در۱۰ شهریور به مخزن نفت حاوی روغن روانکاری توربین آسیب زد که روز دوشنبه هم دوباره گلوله باران شد.

گروسی روز سه‌شنبه گزارشی درباره وضعیت ایمنی، امنیت و پادمان‌های هسته‌ای در اوکراین - از جمله یافته‌های مأموریت در زاپوریژیا  - منتشر خواهد کرد و سپس شورای امنیت سازمان ملل متحد را در جریان  مأموریت آژانس در نیروگاه زاپوریژیا خواهد گذاشت.