آمریکا برای مقابله با روسیه می‌خواهد نرخ نفت را کاهش دهد

عطا بهرامی ، کارشناس اقتصاد بین‌الملل در گفت‌وگو با افکارنیوز در خصوص تاثیر بحران انرژی اروپا بر مذاکرات هسته‌ای وین می‌گوید: این تئوری کمی پیچیدگی دارد. اروپایی اکنون بیشتر به گاز نیاز دارند اما متاسفانه ایران گازی ندارد که به آن‌ها بدهد. یعنی ما به حدی قیمت گذاریمان اشتباه است و شدت انرژی ما طی 20 سال اخیر برخلاف تمام دنیا دوبرابر شده است که مجبور هستیم گاز خانگی را گاهی قطع کنیم که کم نیاوریم. 

وی افزود: ازطرفی با عراق قرارداد داریم و نمی‌توانیم به طورکامل آن را تامین کنیم و این یعنی گازی نداریم که به اروپا بدهیم و عملا خودمان این کارت را بی‌استفاده کرده‌ایم. اما در موضوغ نفت اروپا کمبود نفت ندارد اما مسئله این است که آمریکا می‌خواهد قیمت نفت کاهش پیدا کند که به روسیه فشار بیاید و از این جهت توافق برجام که باعث کاهش قیمت نفت می شود به سود آمریکاست.

بهرامی تاکید کرد: به همین دلیل هم بود که آمریکا سعی کرد سعودی‌ها را متقاعد کند تا قیمت نفت کاهش پیدا کند. اما سعودی‌ها نفتی نداشتند که بتوانند این کار را انجام دهند. بنابراین بحران گاز اروپا برای خود جمهوری اسلامی ایران تفاوتی نمی‌کند اما مبحث نفت می‌تواند برگ برنده‌ای برای ما باشد.

بهرامی ادامه داد: هرچند هم اکنون اگر تولید ما دو برابر شود عایده کشورمان تفاوتی نخواهد کرد بلکه قدرت چانه‌زنی کشورمان کاهش پیدا می‌کند. ازطرف دیگر برای طرف اروپایی رژیم تحریم‌ها باید طوری کار کند که بتوانند گاز بخرند.

این کارشناس مسائل اقتصاد بین‌الملل گفت: یعنی اکنون روس‌ها گاز را قطع کرده‌اند و گفته‌اند تحریم‌ها را بردارید تا ما به شما گاز بدهیم. روسیه به قدری جسورانه رفتار کرده است که کل محاسبات آن‌ها را برهم زده است و می‌گویند گذشت آن زمان که اروپا مشکل کل دنیا باشد اما مشکل جهان به اروپا ربطی نداشته باشد.

او عنوان کرد: بنابراین ابزار انرژی برای ما کارکرد نسبی دارد و آن طور نیست که ما فکر می‌کنیم. اما بعد از جنگ اوکراین ابزارهایی که برای ما به وجود آمده است طوری است که انتظار می‌رود بتوانیم از آن‌ها بهترین استفاده را ببریم و ابزارهای بسیار پیچیده‌ای دستمان باشد. اما متاسفانه قدر آن.ها را ندانستیم و با متدی مذاکره می‌کنیم که در گذشته نیز آن‌ها را دنبال می‌کردیم. هرچند هنوز هم ابزارهای تیم مذاکره کننده قوی و تاثیرگذار است.

آمریکا برای مقابله با روسیه می‌خواهد نرخ نفت را کاهش دهد

بهرامی تصریح کرد: اما ما از سال 82 دقیقا از زمانی که عراق و افغانستان سقوط کردند روشی را برای مذاکره انتخاب کردیم که که با وجود این حجم از تغییر شرایط همچنان عایده خاصی نداشت. لذا اگر می‌خواهیم کارت انرژی برای ما همچنان تاثیرگذار باشد باید از بازار جهان سهی داشته باشیم تا اگر کنار گذاشته شدیم اتفاق فاحشی در معادلات بین‌المللی رخ دهد.