پیشنهاد آمریکا به لهستان برای ساخت نیروگاه‌های هسته‌ای

پایگاه راشا تودی نوشت، مارک برژینسکی، سفیر آمریکا در لهستان طرح پیشنهادی از جانب دولت واشنگتن را به آنا موسکوا، وزیر آب و هوا و محیط زیست دولت لهستان تحویل داده که در آن پیشنهاد شده، واشنگتن و ورشو یک نقشه راه دوجانبه دقیق را برای این پروژه احداث نیروگاه هسته‌ای در لهستان با موعد پایان در سال ۲۰۴۰ تهیه کنند.

سخنگوی شرکت وستینگهاوس الکتریک آمریکا که مایل به شرکت در مناقصه برای اجرای این پروژه است، گفت: این پروژه چیزی بیش از یک پیشنهاد تجاری است، این طرح بازتاب ۱۸ ماه کار و صرف میلیون‌ها دلار پول برای تجزیه و تحلیل و ارزیابی است.

جنیفر ام. گرانهولم، وزیر انرژی آمریکا، این گزارش را "گامی بزرگ به سمت ایجاد یک صنعت هسته‌ای غیرنظامی قوی در لهستان که انتشار کربن را به صفر رسانده و یک منبع انرژی دیگر رها از نفوذ روسیه در اروپا برقرار می‌سازد" خواند.

این مقام آمریکایی افزود: از جمله پتانسیل‌های این پروژه این است که مردم لهستان می‌توانند ایمن‌ترین، پیشرفته‌ترین و قابل اعتمادترین فناوری هسته‌ای موجود را دریافت کنند.

پیشنهاد آمریکا به لهستان برای ساخت نیروگاه‌های هسته‌ای

به نوشته راشا تودی، دولت لهستان انتظار دارد شریکش در ایجاد این برنامه هسته‌ای ۴۹ درصد از سهام  شرکتی را در اختیار بگیرد و پس از ارائه فناوری برای نیروگاه‌ها، به مدیریت و تأمین مالی آنها کمک کند.

دولت ورشو اکنون پیشنهاد آمریکا را بررسی خواهد کرد و تصمیمش درباره آن را قبل از گفتگوهای سالانه در مورد مسائل فناوری در پاییز امسال اتخاذ می‌کند.

این پروژه پیشنهادی واشنگتن مدت کوتاهی پس از آن ارائه شد که نخست‌وزیر لهستان ادعا کرد که به "لوکوموتیو توسعه" برای کل اروپا تبدیل شده است، در حالی که سیاست‌های انرژی نادرست آلمان را  به عنوان سیاست‌های "مخروبه" زیر سوال ‌برد.