عربستان مصرف نوشیدنی‌های الکلی را در شهر «نئوم» آزاد می‌کند

روزنامه «وال استریت ژورنال» فاش کرد که عربستان سعودی قصد دارد انواع مختلف نوشیدنی‌های الکلی را در جزیره « سنداله» که در « نئوم » قرار دارد، سرو کند.

پروژه « نئوم» که در سواحل دریای سرخ در غرب عربستان ساخته می‌شود، بخشی از طرح «چشم‌انداز 2030» محمد بن سلمان ، ولیعهد سعودی است.

این روزنامه با استناد به افراد آگاه از پروژه نئوم و اسناد این طرح اعلام کرد که مقامات سعودی این پروژه قصد دارند نوشیدنی‌های الکلی و فروشگاه‌های خرده فروشی برای این منظور داشته باشند.

تصاویر طرح اصلی جزیره سنداله در نئوم که به ژوئن گذشته بازمی‌گردد، پیشخدمتی را نشان می‌دهد که برخی نوشیدنی‌های الکلی را در لیوان‌هایی برای مشتریان می‌ریزد.

به گزارش این روزنامه، نمودارها همچنین تصاویری را در قایق‌های تفریحی و شنا در استخرهای بزرگ نشان می‌دهند که با هنجارهای فرهنگی عربستان در تضاد است.

بر اساس اسناد طراحی شده، قرار است نئوم به مقصد جدیدی برای قایق‌های تفریحی لوکس تبدیل شود و برخی از ثروتمندترین و با نفوذترین افراد جهان را به خود جذب کند.

تصاویر ماهواره‌ای کار ساخت و ساز در حال انجام در جزیره سنداله را نشان می‌دهد، جزیره ای که در چند مایلی تفرجگاه توریستی «شرم الشیخ» در مصر واقع شده است و انتظار می‌رود سال آینده افتتاح شود.

روزنامه وال استریت ژورنال تاکید کرد که فروش نوشیدنی‌های الکلی، در صورت مجوز، نقطه عطف خطرناکی برای وضعیت فرهنگی عربستان به رهبری «محمد بن سلمان» ولیعهد سعودی خواهد بود که هدف آن جذب گردشگران خارجی و تشویق بازرگانان خارجی برای زندگی و سرمایه‌گذاری در عربستان سعودی است.

بر اساس گزارش روزنامه مذکور ،اجازه فروش نوشیدنی‌های الکلی در عربستان سعودی ممکن است به واکنش بسیاری از ملت ، واعظان و مبلغان دین سعودی منجر شود.

عربستان مصرف نوشیدنی‌های الکلی را در شهر «نئوم» آزاد می‌کند

از آغاز به قدرت رسیدن محمد بن سلمان گاه و بیگاه فیلم‌هایی از عربستان منتشر می‌شود که دستخوش تغییرات گسترده‌ای است. بن‌سلمان اسم این سیاست‌های خود را «اصلاحات اجتماعی» که تحت عنوان «سند چشم‌انداز 2030» تبلیغ می‌شود، گذاشته و هدف آن را نیز «مدرن‌سازی جامعه عربستان» معرفی کرده است.

بن‌سلمان در ابتدای سال 2020 تصمیم گرفت نوشیدنی‌های الکلی را به‌بهانه اجلاس 20 به هتل‌های عربستان وارد کند. به‌گفته منابع دربار سلطنتی، این وظیفه به شرکت «الحکیر» واگذار شد که شرکت وارد و توزیع‌کننده نوشیدنی‌های الکلی در عربستان خواهد بود.

دو سال گذشته نیز صفحه رسمی نظرسنجی عربستان در توییتر بحث آزادسازی فروش نوشیدنی‌های الکلی را در این کشور به اشتراک کاربران گذاشت و از کاربران خواست نظر خود را درباره آن بیان کنند.

همچنین پس از باز شدن «کلوپ‌های شبانه » در عربستان توسط رژیم آل‌سعود در سال 2019 نوشیدنی‌های الکلی حلال در این کشور نیز تبلیغ شد.

بلومبرگ نیز پیش از این اعلام کرده بود که محدودیت‌های اعمال‌شده بر نوشیدنی‌های الکلی در عربستان احتمالاً طی سال آتی برداشته شوند و پیش‌بینی‌ها به این مسئله اشاره دارند که لغو ممنوعیت نوشیدنی‌های الکلی در عربستان جزئی خواهد بود و می‌توان مجوزهایی را برای رستوران‌ها و هتل‌ها در تعدادی از شهرهای بزرگ و گردشگاه‌ها صادر کرد.

مجله اکونومیست اخیرا نوشت: برخی از مشاوران محمد بن سلمان از او می‌خواهند که از روحانیون استفاده کند تا به شهروندان توضیح دهد که چگونه چیزی که ممنوع است می‌تواند به یک امر قانونی تبدیل شود.

اخیرا یک سند لو رفته، طرح‌های مشکوک محمد بن سلمان را فاش کرد. بر اساس این سند، بن سلمان در تلاش است که در چشم انداز 2030، برای سکولاریزه کردن جامعه سنتی عربستان و تغییر تدریجی هویت این کشور تمام تلاش خود را به کار گیرد. این سند نشان می‌دهد که محمد بن سلمان در جلسه با هیئت دولت سعودی، به وزارت امور اسلامی، تبلیغ و ارشاد این کشور دستور داده است تا برنامه‌هایی را در راستای آنچه «تساهل فکری» در عربستان نامیده می شود، تدوین کند.

نئوم یک شهر برنامه‌ریزی شده در استان تبوک در شمال غربی عربستان است که قرار است تا سال‌های آتی قابل سکونت شود. برنامه‌ریزی شده‌ است که از فن آوری‌های هوشمند در شهر استفاده شود و همچنین به عنوان یک مقصد گردشگری عمل کند. مکان پروژه نئوم در شمال دریای سرخ، شرق مصر از طریق تنگه تیران و جنوب اراضی اشغالی و اردن واقع شده‌ است. محمد بن سلمان، ولی‌عهد عربستان سعودی در گفتگو با بلومبرگ در اکتبر 2018، اعلام کرده بود که پروژه نئوم در سال 2025 تکمیل خواهد شد و فاز اول آن در حال اتمام است. بعدها اما سال 2030 به عنوان سال انتهایی پروژه اعلام شد.

هزینه این پروژه 500 میلیارد دلار تخمین زده شده اما برخی آن را بیش از این میزان برآورد کرده‌اند. در تاریخ 29 ژانویه 2018، عربستان سعودی یک شرکت سهامی به نام نئوم با سرمایه 500 میلیارد دلاری تأسیس کرد. برنامه‌ریزی شده که منابع انرژی این شهر کاملاً از طریق منابع انرژی تجدید پذیر تأمین شود.