پیام «جنگ‌طلبانه» انگلیس برای سران جهان

نشریه «فایننشال‌تایمز» انگلیس اعلام کرد « لیز تراس »، نخست‌وزیر جدید این کشور در نخستین سفر خارجی خود، با پیام « جنگ‌طلبانه » ادامه حمایت نظامی لندن از اوکراین ، در مجمع عمومی سازمان ملل حاضر می‌شود.

طبق جدول زمان‌بندی قرار است نخست‌وزیر انگلیس در روز چهارشنبه در مجمع عمومی سازمان ملل سخنرانی کند.

به نوشته فایننشال‌تایمز، لیز تراس به رهبران جهان خواهد گفت که حمایت انگلیس از اوکراین در جنگ با روسیه در سال ۲۰۲۳، به ۲.۳ میلیارد پوند (۲.۶۳ میلیارد دلار) خواهد رسید و یا از این مقدار بیشتر خواهد شد. وی در سخنرانی خود همچنین دولت‌های غربی را تحت فشار خواهد گذاشت که حمایت خود از اوکراین را افزایش دهند.

دفتر نخست‌وزیر انگلیس به فایننشال‌تایمز گفته تعهد کمک ۲.۶۳ میلیارد دلاری لندن به اوکراین در سال ۲۰۲۲، انگلیس را در جایگاه دومین کمک‌کننده نظامی برتر به اوکراین قرار داده است.

بنا بر گزارش این نشریه، کمک‌های نظامی انگلیس به اوکراین تاکنون شامل ارائه صدها موشک، ۱۲۰ خودروی زرهی، ۵ سامانه ضدهوایی و آموزش ۲۷ هزار نیروی نظامی اوکراینی از سال ۲۰۱۵ است.

فایننشال‌تایمز همچنین افزود: بزرگترین جابه‌جایی جاده‌ای مهمات از جنگ جهانی دوم تاکنون، هفته گذشته انجام شد؛ هفته پیش ده‌ها هزار گلوله توپخانه اهدایی انگلیس به خطوط مقدم ارتش اوکراین ارسال شد.

لیز تراس پیش از سفر به نیویورک برای شرکت در مجمع عمومی سازمان ملل خطاب به مردم اوکراین گفت: انگلیس در هر گام از این مسیر، همچنان پشت سر شما خواهد بود.

رئیس جمهور روسیه ۲۴ فوریه (پنجم اسفند ۱۴۰۰) در نطقی تلویزیونی اعلام کرد که در واکنش به درخواست جمهوری‌های دونباس در شرق اوکراین و همچنین به منظور «نازی‌زدایی و غیرنظامی‌کردن اوکراین»، فرمان آغاز «عملیات ویژه نظامی» در اوکراین را صادر می‌کند تا از مردمی که هشت سال مورد سوءاستفاده و نسل‌کشی رژیم کی‌یِف بوده‌اند، حفاظت کند و اوکراین از وجود «نئونازی‌ها» پاکسازی شود.

با آغاز عملیات نظامی روسیه در اوکراین، آمریکا و کشورهای اروپایی از جمله انگلیس برای توقف پیشروی ارتش روسیه و حمایت از اوکراین، ضمن اعمال تحریم‌های شدیدی علیه مسکو، برای تداوم جنگ در اوکراین، حجم گسترده‌ای از تسلیحات نظامی در اختیار ارتش اوکراین قرار دادند که این روند همچنان ادامه دارد.