فرمان نظامی پوتین نگرانی انگلیس را برانگیخت

«گیلین کیگان» معاون وزیر امور خارجه انگلیس روز چهارشنبه در خصوص فرمان «ولادیمیر پوتین » رئیس جمهور روسیه برای بسیج نیروها ابراز نگرانی کرد.

کیگان در مصاحبه با شبکه «اسکای نیوز» درباره اظهارات پوتین گفت: «این سخنان، به‌ویژه جمله‌های پایانی آن تشدید نگران‌کننده تنش‌ها است. جنگی که شاهد هستیم حمله غیرقانونی روسیه به اوکراین است و ما به همراه متحدان ناتو خود در کنار این کشور خواهیم ماند».

کیگان با اشاره به هشدار پوتین درباره استقرار تسلیحات اتمی ناتو در نزدیکی مرزهای روسیه و پاسخ متعاقب مسکو گفت: «برخی اظهارات پوتین بسیار نگران‌کننده بود».

او با اشاره به سخنان پوتین در این زمینه که روسیه درباره توان اتمی خود بلوف نمی‌زند گفت: «به وضوح باید این سخنان را بسیار جدی بگیریم زیرا اوضاع در حال منتشج شدن و خارج شدن از کنترل است. سخت است متوجه شویم در روسیه چه می‌گذرد».

کیگان گفت، امروز «لیز تراس» نخست‌وزیر انگلیس در سخنرانی خود در مجمع عمومی سازمان ملل بر تداوم کمک نظامی به اوکراین تأکید خواهد کرد.

این دیپلمات ارشد انگلیسی با اشاره به اینکه کشورش تاکنون ۲.۳ میلیارد پوند کمک نظامی به اوکراین رسانده گفت که این کمک‌ها سال آینده میلادی نیز ادامه خواهد داشت.

فرمان نظامی پوتین نگرانی انگلیس را برانگیخت

پوتین سخنرانی ویدئویی امروز (چهارشنبه) ضمن اعلام بسیج نظامی محدود، گفت فقط شهروندانی که دوره‌های آموزش‌های پایه نظامی را گذرانده‌اند به حضور اجباری در ارتش فراخوانده می‌شوند و سپس آموزش‌های بیشتری می‌بینند.

رئیس جمهور روسیه ضمن اشاره به اینکه آمریکا، آلمان و دیگر کشورهای غربی دستوراتی علیه روسیه به کی‌یف می‌دهند، تاکید کرد: «تهدید کردن نیروگاه زاپروژیا[با حمله به این منطقه] یک تهدید اتمی است و مسکو هم دارای سلاح اتمی است؛ ما از همه ابزارها برای محافظت از خاک روسیه استفاده خواهیم کرد».