دلیل دیدار پوتین با بن زاید

 « محمد بن زاید » رئیس امارات عربی متحده که به روسیه کرده است با ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه دیدار و رایزنی کرد. 

براساس گزارش خبرگزای تاس، پوتین ابتدای در این دیدار تاکید کرد که مایل است با رئیس امارات درباره شرایط در سوریه رایزنی کند.

در این دیدار که روز سه شنبه انجام شد پوتین گفت: برای من خیلی مهم است که درباره مسائل مربوط به سوریه و دیگر مسائل پیرامون آن با شما صحبت کنم. وی اضافه کرد، مسائل منطقه نیز باید در این دیدار مورد بررسی قرار گیرد. چرا که مسائل بسیاری وجود دارد که باید بر آن تمرکز کنیم. 

رئیس جمهور روسیه خطاب به بن زاید گفت: نقش و نفوذ امارات در زمینه مسائل منطقه بسیار مهم و بالاست. پوتین ضمن تشکر از همتای اماراتی خود به سفر مهم خود در سال 2019 به ابوظبی اشاره کرد و گفت که هرگز این سفر را فراموش نخواهد کرد. 

براساس گزارش وبگاه «الخلیج اونلاین»، سفر بن زاید به روسیه در حالی است که عملیات نظامی این کشور در اوکراین همچنان ادامه دارد و روز دوشنبه نیز مناطق مختلف اوکراین هدف حمله موشکی و هوایی قرار گرفت و پس از آن ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه اعلام کرد که این حملات گسترده در پاسخ به اقدام تروریستی اخیر کی‌یف در خاک صورت گرفته است.

این سفر همچنین در شرایطی صورت گرفته که کشورهای عضو اوپک پلاس که امارات یکی از اعضای آن است برخلاف خواست آمریکا با کاهش دو میلیونی تولید نفت موافقت کردند. 

پیش از این شبکه الجزیره درباره این دیدار نوشته بود، مساله انرژی و جنگ در سوریه و اوکراین در صدر دستور کار دیدار بن زاید و پوتین است.

امارات تا کنون تلاش کرده درباره جنگ اوکراین موضع خنثی بگیرد. انور قره قاش مشاور حااکم امارات در امور خارجی پیش از این گفته بود که جانبداری از هر یک از طرفین جنگ باعث تشدید تنشها و افزایش شدت جنگ خواهد شد.