انگلیس چاره‌ای جز تغییر رویکرد اقتصادی ندارد

لیز تراس ، نخست وزیر انگلیس در روز‌های اخیر مجبور به استعفا شد و بدین ترتیب او به عنوان رهبر یک دولت ۴۵ روزه توانست نام خود را به عنوان کوتاهترین دولت در سه قرن اخیر تاریخ انگلیس به ثبت برساند. بسیاری می‌گویند تورم، بالا رفتن بی سابقه قیمت سوخت و نارضایتی‌ها مردمی از نظام سیاسی در انگلیس از دلایل اصلی‌ استعفای اوست. برای بررسی بیشتر دلایل این کناره گیری باشگاه خبرنگاران جوان گفتگویی را با کارل وریکن، تحلیلگر و استاد دانشگاه از بروکسل ترتیب داده ایم که در ذیل مشروح آن از نظر می‌گذرد:

 

-به نظر شما دلیل اصلی این کناره گیری زود هنگام چیست؟ چرا دولت خانم تراس تنها ۴۵ روز دوام آورد؟

وریکن: این روز‌ها اوضاع در شهر‌های مختلف اروپا اصلاً خوب نیست. بسیاری از نانوایی ها، رستوران‌ها و حتی برخی از بیمارستان‌ها به دلیل نداشتن گاز تعطیل شدند یا در آستانه تعطیلی قرار گرفته اند. صف‌های طولانی جلوی پمپ بنزین‌ها تشکیل می‌شود و مردم برای پر کردن تنها یک باک بنزین باید ساعت‌ها در صف بایستند. قیمت مواد غذایی به میزان خیلی زیادی افزایش پیدا کرده است. فروشگاه‌ها خالی است و مردم برای تهیه مواد غذایی با مشکلات زیادی مواجهند. این‌ها تنها بخشی از مشکلاتی است که این روز‌ها در جامعه انگلیس به چشم می‌آید و بیش از همه مشخص است. به نظر من تمام همین‌ها می‌تواند دلایل کافی برای ادامه ندادن یک کار زار سیاسی باشد چراکه پیش بینی شده شاید در ماه‌های آینده کار از این هم سختتر شود.

انگلیس چاره‌ای جز تغییر رویکرد اقتصادی ندارد

-پیش بینی شما از آینده سیاسی انگلیس چیست؟

وریکن: انگلیس در ماه‌های اخیر تحولات سیاسی زیادی را تجربه کرده است. مرگ ملکه، موضوع ادامه دار شدن درگیری‌های نظامی در اوکراین، موضوع تحریم روسیه در اتحادیه اروپا و حالا هم استعفای زودهنگام لیز تراس. این نشان می‌دهد که اوضاع سیاسی در انگلیس آشفته است و سر و سامان دادن به این اوضاع شاید کار راحتی نباشد. اولین کاری که دولت بعدی باید انجام دهد تغییر رویکرد اقتصادی دولت است. اتفاقی که البته در دولت تراس انجام شد، ولی با شکست بدی مواجه شد. لیز تراس به محض ورود به دولت تصمیم گرفت مالیات شرکت‌ها و افراد ثروتمند را کاهش دهد، ولی در مورد تامین منابع مالی هیچ فکری نکرده بود. این اقدام تراس موجب شد تا بازار‌های مالی در انگلیس وارد بحران شوند و محبوبیت لیز تراس در نظرسنجی‌هایی که اخیراً در انگلیس انجام شده به منفی ۷۰ تنزل پیدا کند. به نظر من نخست وزیر بعدی هر کسی باشد باید در مورد اوضاع اقتصادی انگلیس یک برنامه جامع و مشخصی داشته باشد وگرنه همین اتفاقی که برای دولت تراس افتاد برای دولت بعدی هم قابل پیش بینی است.

-شما چقدر بازگشت دوباره بوریس جانسون به دولت را محتمل می‌دانید؟

وریکن: حقیقت این است که در اوضاع فعلی انگلیس هیچ اتفاقی دور از ذهن نیست. در آشفته بازاری که سیاستمداران انگلیس گرفتار شده اند و ناتوانی که فعلا برای سامان دادن به آن دیده می‌شود این امر محتمل است. ولی سوال اینجاست بازگشت جانسون به ساز و کار سیاسی چقدر می‌تواند برای انگلیس مفید باشد و این کشور را از این گرفتاری نجات دهد. جواب من به این سوال این است که بازگشت جانسون نه تنها اوضاع را بهتر نمی‌کند که حتی شاید بحران‌های سیاسی در انگلیس را ریشه دارتر و اوضاع را از این که هست بحرانی‌تر کند. در واقع خود جانسون بخشی از همین مشکلات امروز است. اقدامات اقتصادی و سیاسی وی در دولت قبل بخشی از همین بحران را رقم زد. به نظر من بازگشت دوباره جانسون به قدرت می‌تواند اوضاع را بیش از این دچار دو قطبی گری کند و وضعیت داخلی در دستگاه سیاسی انگلیس بیش از پیش پیچیده‌تر کند.