ولیعهد عربستان رئیس‌جمهور آمریکا را مسخره‌ کرد

منابع آگاه دولت عربستان اعلام کرده اند که « محمد بن سلمان » ولیعهد ۳۷ ساله عربستان سعودی، در گفت و گویی خودمانی با «جو بایدن » رئیس جمهوری آمریکا وی را مورد تمسخر قرار داده و وضعیت ذهنی او را زیر سوال برده است. اقدامی که می تواند روابط واشنگتن- ریاض را در پی تصمیم اوپک پلاس به رهبری عربستان برای کاهش تولید نفت بیش از پیش در معرض خطر قرار دهد.

این روزنامه در ادامه مطلب خود آورده است که چندین نفر از درون دولت عربستان گفته اند که بن سلمان بیشتر ترجیح می دهد با «دونالد ترامپ» طرف باشد و بایدن را از زمانی که معاون رئیس جمهوری بود می شناخته و همواره گاف های وی را مسخره می کرده است.  

اما شاهزاده «فیصل بن سلمان »هرگونه گفت و گوی خصوصی ولیعهد با بایدن و تمسخر رئیس جمهوری آمریکا را از سوی محمد بن سلمان رد و تشریح کرد: این ادعاهای مطرح شده توسط منابع ناشناس کاملا نادرست است. رهبران عربستان همواره بر اهمیت رابطه دو کشور براساس احترام متقابل، برای همه رؤسای جمهوری آمریکا احترام زیادی قائل بوده اند.  

در گزارش ول استریت ژورنال مشخص نیست که ادعای مقام های دولتی سعودی مبنی بر به تمسخر گرفتن بایدن توسط بن سلمان دقیقا به کدام یک از گاف های بایدن اشاره دارد. هرچند بایدن تاکنون به دلیل گاف های متعدد  چندین بار به سوژه رسانه ها بدل شده است.  

ولیعهد عربستان رئیس‌جمهور آمریکا را مسخره‌ کرد

براساس اعلام منابع آگاه در دولت عربستان، بایدن بیش از یک سال با ولیعهد عربستان هیچ گفت و گویی نداشته و زمانی هم که در تابستان سال جاری با وی دیدار کرد، نمی خواست آنجا باشد و به بحث های سیاسی بی علاقه بود.

این روزنامه آمریکایی می افزاید :منافع آمریکا و عربستان به طور عمده بر بستری از یک رابطه مناسب استوار بوده است؛ چه از منظر مقابله با تروریسم و ​​چه از باب تجارت صدها میلیارد دلاری نفت عربستان در برابر سیستم های تسلیحاتی آمریکایی ، اما اکنون در پی تصمیم اوپک پلاس کاخ سفید اعلام کرده است که بایدن می خواهد بداند که آیا روابط عربستان در خدمت منافع امنیت ملی آمریکا است یا خیر.

تنش های جدید میان واشنگتن و ریاض پس از اقدام اخیر اوپک پلاس به رهبری عربستان سعودی برای کاهش تولید نفت به میزان ۲ میلیون بشکه در روز در گرماگرم افزایش سرسام آور قیمت گاز رخ داد و از همین رو چندین نماینده کنگره آمریکا خواستار بازنگری در روابط با ریاض شدند.

از آنجایی که کاهش تولید می تواند قیمت نفت را افزایش دهد، بسیاری این کاهش تولید را تلاش برای تامین بودجه جنگی «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهوری روسیه در اوکراین و تضعیف تحریم های آمریکا علیه آن می دانند.