مسدود شدن میلیاردها یورو از دارایی های روسیه در اتحادیه اروپا

دیدیه ریندرز، کمیسر دادگستری اروپا اعلام کرد: در پی تحریمها علیه روسیه که در پاسخ به جنگ اوکراین اعمال شد، نزدیک به ۱۷ میلیارد یورو از دارایی‌های الیگارش‌ها (اقلیت مداران)‌ی روسیه در اتحادیه اروپا و در هفت کشور عضو مسدود شد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه از بروکسل، دیدیه ریندرز در مصاحبه با روزنامه آلمانی «آلگماینه وست دویچه»، وابسته به گروه رسانه‌ای آلمانی «فونکه» گفت: «تاکنون دارایی‌های ۹۰ نفر و حدود بیش از ۱۷ میلیارد یورو در هفت کشور عضو مسدود شد. میزان دارایی‌های مسدود شده در آلمان دو میلیارد و دو میلیون یورو بود». ریندرز در اوایل ژوئیه، دارایی‌های مسدود شده الیگارش‌ها یا اعضایی از نخبگان روس را که ۲۷ کشور تحریم کرده بودند، حدود ۱۳ میلیارد و هشتاد میلیون یورو اعلام کرده بود که بخش اعظم آن در پنج کشور بود.

این کمیسر اروپایی در مصاحبه‌ای که شنبه منتشر شد، گفت: «از آنجا که پولی که اتحادیه اروپا توقیف کرده، متعلق به گروه‌های جنایتکار است، این امکان وجود دارد که آن را به صندوق جبران خسارت اوکراین منتقل کرد».

مقامات اوکراینی، خواهان آن هستند که این دارایی‌های مسدود شده برای بازسازی کشورشان، پس از جنگ استفاده شود. با وجود این، این مبالغ برای سرمایه گذاری برای بازسازی کافی نیست». این کمیسر گفت: «تحریم‌های کشور‌های غربی همچنین سبب شده است ۳۰۰ میلیارد یورو از ذخایر ارزی بانک مرکزی روسیه در جهان مسدود شود؛ مبلغی که می‌توان از آن به عنوان وثیقه استفاده کرد».

مسدود شدن میلیاردها یورو از دارایی های روسیه در اتحادیه اروپا

ریندرز خاطرنشان کرد: «اوکراین همچنین قصد دارد از این پول برای بازسازی استفاده کند. به نظر من، دست کم تا زمانی که روسیه داوطلبانه در بازسازی اوکراین مشارکت نکند، می‌توان این ۳۰۰ میلیارد یورو را به عنوان ضمانت نگه داشت».

در مجموع، و از زمان حمله روسیه به کریمه در سال ۲۰۱۴، ۱۲۳۶ نفر - از جمله ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه و سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه وی، و همچنین اعضای دوما و الیگارش‌هایی مانند رومن آبراموویچ، میخائیل فریدمن یا پتر آون - و ۱۱۵ نهاد، دارایی هایشان مسدود شده و ورودشان به اتحادیه اروپا ممنوع شده است.