گفت‌وگوها با مقامات آمریکا در دوحه ادامه دارد

 «ذبیح الله مجاهد»، سخنگوی طالبان از پایان دولت موقت در این کشور خبر داد. 

وی در یک کنفرانس خبری در کابل گفت: تلاش‌ها در جریان است تا در آینده نزدیک دولت موقت طالبان به پایان رسیده و شرایط جدید در این کشور ایجاد شود. 

سخنگوی طالبان درباره زمان پایان این اقدام جزئیاتی ارائه نکرده است. 

به دنبال قدرت گرفتن طالبان در افغانستان این گروه دولت موقت تشکیل داده و طی یکسال گذشته این دولت ادامه داشته است. 

از طرف دیگر تاکنون هیچ کشوری طالبان را به رسمیت نشناخته و کشورهای مختلف تاکید کردند  تا زمان تشکیل دولت فراگیر در این کشور، افغانستان نمی‌تواند مشروعیت جهانی کسب کند. 

هنوز مشخص نیست که چه نوع مدل دولتی در افغانستان پس از دولت موقت ایجاد شود. 

سخنگوی طالبان در ادامه گفت که این گروه به دنبال روابط حسنه با کشورهای جهان از جمله آمریکا است.

مجاهد افزود: «هر زمانی که نماینده امریکا آمده است، ما همیشه با آن‌ها از تامین و تقویت روابط سخن گفته‌ایم. ما امیدواریم که آن‌ها بیایند و آهسته‌آهسته روابط بهتر تامین شود.»

مجاهد در مورد این‌که دولت موقت طالبان هنوز از سوی کشوری، از جمله آمریکا به رسمیت شناخته نشده است، گفت که تعامل این گروه با کشورها رسمی و دوجانبه است.

او گفت: «موضوع به رسمیت شناختن ما به یک کشور زیاد ارتباط ندارد. سازمان ملل متحد است و آن‌جا امریکا با برخی از کشورها روابطی دارد و اجازه این اقدام را از سوی سایر کشورها نمی‌دهد.»

وی همچنین درباره بازداشت فعالان حقوق زن در کابل، آن‌ها را متهم کرده است که ازخارج از افغانستان دستور می‌گیرند.

او افزوده است: «متاسفانه در این اواخر بعضی از خانم‌ها در بعضی جای‌ها جمع شدند، دست‌هایی از خارج کشور آنها را به اعتراض فرا می‌خواند.»

مجاهد تصریح کرده است که شهروندان کشور نباید ثبات و امنیت را برهم بزنند.

وی در ادامه تصریح کرد که سفر هیات این گروه به ترکیه رسمی و مملو از تعاملات سیاسی بود و در این سفر روی تسهیلات در رفت‌وآمد مهاجران افغان وجلوگیری از اخراج بی‌مورد آن‌ها گفت‌وگو شده است.