اعتراف الیگارش روس به دخالت در انتخابات آمریکا

«یوگنی پریگوژین» تاجر روس و از چهره های نزدیک به «ولادیمیر پوتین » رئیس جمهوری روسیه دیروز دوشنبه گفت که «در انتخابات آمریکا مداخله کرده و در آینده هم این کار را ادامه می دهد». این نخستین بار است که یک شخصیت خارجی به تلاش برای دخالت و تاثیرگذاری در انتخابات آمریکا اعتراف می کند.   

پریگوژین که این اظهارات را در رسانه "وی کی" روسیه (معادل فیس بوک) بر زبان می آورد، افزود: «ما (در انتخابات آمریکا) مداخله کرده ایم، می کنیم و به آن ادامه خواهیم داد. ما با دقت، تیزبینی و به روشی مشابه جراحان، اینکار را همانگونه که خودمان می دانیم انجام می دهیم».

وی این اظهارات را در آستانه انتخابات میان دوره ای آمریکا در پاسخ به سوال خبرنگار یک تارنمای خبری روسی بر زبان آورد. پریگوژین در این مصاحبه با تشبیه کار خود به عملکرد جراحان تشریح کرد: ما در طول عملیات دقیق خود، کلیه ها و کبد را به یکباره خارج می کنیم. اما توضیح بیشتری در مورد این اظهارنظرهای مرموز نداد.

پریگوژین که اغلب از او به عنوان "آشپز پوتین" یاد می شود، زیرا شرکت پذیرایی او مسئولیت تهیه وعده های غذایی کرملین را بر عهده دارد، پیش از این به حمایت مالی از "مزارع ترول" مستقر در روسیه متهم شده است که به دنبال تأثیرگذاری بر سیاست های آمریکا هستند. (مزارع ترول گروه های اینترنتی نهادیه شده ای هستند که به دنبال تاثیرگذاری و دخالت در سیاست و تصمیم گیری ها هستند).

وزارت امور خارجه آمریکا در ماه ژوئیه (تیرماه) برای هرگونه اطلاعاتی که در مورد این الیگارش روس در ارتباط با دخالت در انتخابات ایالات متحده ارائه شود، تا ۱۰ میلیون دلار جایزه تعیین کرد.

اعتراف الیگارش روس به دخالت در انتخابات آمریکا

این چهره قدرتمند روس که تحت تحریم های اروپا و آمریکا قرار دارد و پیش از شروع تجارت در دهه ۱۹۹۰ در دوران پیش از فروپاشی شوروی، به دلیل سرقت و جرایم دیگر ۹ سال زندان بوده، برای مدتها چهره ای شناخته شده به حساب نمی آمد. اما در سال جاری صریح تر شده و به انتقاد از عملکرد برخی شخصیت ها از جمله عملکرد ژنرال های روسیه در اوکراین می پردازد.

پریگوژین در ماه اکتبر و پس از حمله موفق اوکراین در منطقه خارکف، بیانیه‌ای صادر کرد و در آن از فرماندهان نظامی روس خواست مدال‌های خود را پس دهند و با پای برهنه و تنها با سلاح به جنگ نیروهای اوکراینی بروند.