هنوز بحران شیر خشک در آمریکا حل نشده است

در حالی که بعد از سپری شدن بحران کرونا و فروکش کردن ظاهری کمبود شیر خشک در آمریکا ، انتظار می‌رفت که سامانه عرضه و تقاضا در این کشور برای محصولاتی حساس که با زندگی مردم سر و کار دارد به تعادلی نسبی رسیده باشد، پزشک و بنیانگذار یک نهاد مرتبط با این پیشه در آمریکا می‌گوید بحران دارو و اقلام مرتبط با بهداشت و درمان در آمریکا از چند دهه پیش وجود دارد و هنوز کمبود‌هایی جدی در این رابطه در سراسر کشور به چشم می‌خورد.

شبکه تلویزیونی آر تی در برنامه جدیدی را با نام «افشاگران» معرفی می‌کند که مامور سابق سیا در آمریکا اجرای آن را به عهده دارد. این برنامه بازتابی از مسائل مرتبط با «حکومت پنهان» در داخل آمریکاست که افشاگران، شرکت‌های خصوصی، نهاد‌های خبری و دیگران در جامعه جهانی است.

جان کریاکو، مجری برنامه گفت: چطور ممکن است در وضعیتی قرار بگیریم که نوزادان ما با خطر مرگ روبرو باشند فقط به خاطر اینکه کارخانه‌هایی که در آن‌ها این مواد غذایی تولید می‌شوند، بهداشتی نیستند. چطور چنین چیزی ممکن است؟

ماریون مَس، مؤسس مرکز پزشکان فعال در آمریکا گفت: چیزی که به شما گفته نمی‌شود این است که ما به صورت کلی در زنجیره تامین دچار مشکل هستیم؛ دهه هاست که ما فهرستی دائم از کمبود دارو، مواد بهداشتی و دارو‌های ترکیبی را داریم؛ در ۲۰۱۸، ما دو سال دهشتناک داشتیم، موجی از کووید ایجاد و باعث شد دیگر سالین و سرم، و کمبود دارو‌های سرطانی را داشتیم به شکلی که در کل کشور صحبت از آن می‌کردیم که چطور باید بین دو بیمار سرطانی یکی را انتخاب کنیم، زیرا برای هر دو، ما با کمبود دارو‌های مقابله با سرطان روبرو بودیم.

هنوز بحران شیر خشک در آمریکا حل نشده است

وی درباره بحران شیر خشک در آمریکا گفت: والدینی هستند که اولین هفته‌های زندگی نوزادان خود را با ماشین به این سو و آن سو می‌روند که شیر خشک تهیه کنند. حتی مجبور می‌شوند از ایالتی که در آن زندگی می‌کنند خارج شوند، با دوستانی تماس می‌گیرند و با عجز و لابه از آن‌ها می‌خواهند که آیا از شیر خشکی که برای نوزاد خودتان خریده بودید چیزی اضافه مانده است که به ما بدهید؟

کمبود شیر خشک زمانی در آمریکا تشدید شد که کارخانه «ابوت»، یکی از سه تولیدکننده اصلی شیر خشک در این کشور در فوریه ۲۰۲۲ به دنبال دستور سازمان غذا و داروی این کشور برای فراخوانی چندین برند شیر خشک به دلیل آلودگی باکتریایی تولید خود را در شعبه میشیگان این کارخانه تعطیل کرد. ابوت ۴۰ درصد از شیرخشک آمریکا را تولید می‌کند که عمدتاً تحت نام تجاری سیمیلک روانه بازار می‌شود.