بسیاری از کشورها در بُرد موشک‌های کره شمالی هستند

یک مقام ارشد در دولت آمریکا گفت که آمریکا در ارتباط منظم با چین در خصوص موشک‌های کره‌شمالی است.

به گزارش الجزیره، وی در ادامه سخنانش گفت: «کره شمالی موشک دور بردی را شلیک کرد که می‌تواند بسیاری از کشورها را هدف قرار دهد».

این مقام آمریکایی اضافه کرد: «آمریکا از چین می‌خواهد تا از نفوذش بر کره شمالی استفاده کند».

 ارتش کره جنوبی بامداد جمعه اعلام کرد کره شمالی اقدام به شلیک یک فروند موشک بالیستیک کرده است.

این دومین بار است که کره شمالی در ۲۴ ساعت گذشته اقدام به شلیک موشک بالستیک می‌کند. این کشور همزمان با رزمایش کره جنوبی و آمریکا آزمایش‌های موشکی خود را افزایش داده است.

مقام‌های ارشد پیونگ یانگ بارها اعلام کرده‌اند که رزمایش نظامی آمریکا در شبه جزیره کره و همچنین تمرینات نظامی با کره جنوبی و ژاپن را اقدامی خصمانه و تمرینی برای حمله به کره شمالی» می‌دانند.

شلیک آزمایشی موشک قاره‌پیما توسط کره شمالی با واکنش همراه با خشم و نگرانی دولت آمریکا مواجه شد. «آدرین واتسون» سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید روزجمعه گفت: «تمام اقدامات لازم را برای تضمین امنیت کشورمان و امنیت متحدانمان در ژاپن و کره جنوبی انجام خواهیم داد».

به دنبال شیلک موشک بالستیک کره شمالی در بامداد جمعه، وزیر دفاع ژاپن اظهار داشت که برد موشک کره شمالی بیش از ۱۰۰۰۰ کیلومتر بوده است. به گزارش منابع خبری، وزیر دفاع ژاپن نوع این موشک را قاره پیما خواند که بردی بیش از۱۰ هزار کیلومتر داشته است. این موشک ۶۹ دقیقه پرواز کرد.

وزیر دفاع ژاپن گفت که موشک قاره پیمای کره شمالی توانایی پرواز ۱۵۰۰۰ کیلومتر و برد کافی برای رسیدن به آمریکا را داشت.

خبرگزاری کیودوی ژاپن نیز گزارش داد که این موشک حدود ۲۰۰کیلومتری غرب جزیره «اوشیما» در هوکایدو فرود آمد. ژاپن اعلام کرده که این موشک  در مسیر بالا پرواز می‌کرده است.

پرتاب این موشک اعتراض شدید نخست وزیر ژاپن را به همراه داشت و آن را «غیرقابل قبول» خواند.