پیش بینی کارشناسان روسیه در مورد افزایش بهای نفت

این موضوع در صورتی اتفاق خواهد افتاد که روسیه به‌طور قانونی شرکت‌های داخلی خود را از فروش نفت خام به کشورهایی که از این سقف قیمتی حمایت می‌کنند، منع کند. زیرا این کار موجب کاهش عرضه به بازار جهانی خواهد شد.

سناریوی دیگر این است که روسیه می‌تواند محموله‌های نفت صادراتی خود را به جای اروپا، راهی آسیا کند که در آن صورت، به گفته تحلیلگران، قیمت نفت ممکن است به ۸۵ دلار در هر بشکه برسد.

تعیین سقف قیمت ۶۰ دلاری برای هر بشکه نفت صادراتی روسیه از ۵ دسامبر اجرایی شد. در همان روز، دیمیتری پسکوف سخنگوی کرملین هشدار داد که روسیه در حال بررسی اقدامات تلافی جویانه است.

ناتالیا میلچاکوا تحلیلگر اقتصاد آزاد جهانی در این زمینه گفت: اگر امتناع روسیه از تحویل نفت به کشورهایی که از سقف قیمتی حمایت کرده‌اند رسمیت یابد و برای افراد و شرکت‌های خصوصی که اقدام به تخطی از این ممنوعیت کنند، از سوی دولت روسیه جریمه و تنبیهاتی در نظر گرفته شود، این امر فرصت‌ شرکت‌های خصوصی را برای دور زدن تحریم‌های متقابل کشورهای غربی و روسیه محدود خواهد کرد.

وی خاطرنشان کرد: بر این اساس، عرضه نفت به بازار کاهش یافته و در پی آن شاهد افزایش قیمت نفت در بازارهای جهانی خواهیم بود.

دیمیتری گوسف معاون رئیس انجمن شرکای قابل اعتماد که اعضای آن از تولیدکنندگان و فروشندگان انرژی تشکیل شده است، با نکوهش اقدام غرب در تعیین سقف قیمت برای نفت روسیه گفت: مسکو ممکن است فروش نفت خود به کشورهای آسیایی نظیر چین یا هند را افزایش دهد.

آرتیوم دیو رئیس بخش تجزیه و تحلیل موسسه ای-مارکت نیز در این خصوص گفت: در نتیجه اتخاذ این رویکرد از سوی کشورهای غربی، پس از این شاهد خواهیم بود که محموله‌های نفت صادراتی روسیه به اتحادیه اروپا تا حد امکان به بازارهای دیگر هدایت خواهد شد و به همین منظور بیش از ۱۰۰ نفتکش از سوی مسکو خریداری شده است.

وی با اشاره به اینکه احتمالا قیمت نفت در ماه‌های آینده در محدوده ۸۰ تا ۹۰ دلار باقی خواهد ماند، افزود: از یک سو کاهش تولید نفت در روسیه به دلیل محدودیت‌ها پیش‌بینی می‌شود و از سوی دیگر روند کاهش تقاضا برای نفت خام به دلیل رکود جهانی وجود دارد.

این تحلیلگر یادآور شد: با این حال، اگر روسیه اقدامات شدیدی مانند امتناع کامل از عرضه نفت به کشورهای غیردوست را در دستور کار خود قرار دهد، قیمت نفت ممکن است به ۱۰۰ دلار در هر بشکه افزایش یابد.

الکساندر فرولوف معاون مدیرکل انستیتوی ملی انرژی روسیه نیز به ایزوستیا گفت: وضعیت فعلی ممکن است در نهایت به نفع روسیه باشد چرا که منجر به افزایش حمایت این کشور از صنعت کشتی‌سازی بومی شده تا به این ترتیب ظرفیت حمل و نقل نفت خود را تضمین کند زیرا تا پیش از این حجم عمده صادرات نفت روسیه توسط شرکت‌های خارجی حمل می‌شد.