رژیم آل سعود برای هفت جوان عربستانی دیگر حکم اعدام برید

نهاد قضایی سعودی نوجوانانی را با اتهاماتی واهی محاکمه و احکام اعدام ضد آن‌ها صادر کرده است. این در حالی است که این نوجوانان عربستانی در معرض انواع شکنجه‌های جسمی و روحی و بازداشت در سلول‌های انفرادی قرار گرفته اند.

 

هفت شهروند عربستانی پشت میله‌های زندان‌های رژیم سعودی در معرض تهدید به اعدام هستند. سازمان حقوق بشری اروپایی-سعودی تاکید کرده است: این جوانان سعودی به سبب اتهاماتی که به آن‌ها در زیر سن قانونی زده شده است، هم اکنون در زندان به سر می‌برند و در معرض اجرای حکم اعدام قرار دارند.

معمولا اتهاماتی که به چنین کسانی زده می‌شود شامل مشارکت در اعتراضات ضد رژیم یا حضور در تشییع جنازه‌های قربانیان تظاهرات است.

«علی السبیتی» در سال ۲۰۱۷ هنگامی که تلاش می‌کرد گواهینامه رانندگی دریافت کند بازداشت شده است. وی بیش از ۸ ماه در زندان انفرادی حبس شده است تا اینکه مجبور به امضای اعترافات شد. در دسامبر سال ۲۰۱۹ محاکمه وی با اتهاماتی از جمله مشارکت در تظاهرات آغاز شد. او در آن زمان تنها ۱۲ سال سن داشت.

«عبدالله الدرازی» که در سال ۲۰۱۴ بازداشت شده است او پس از اینکه از امضای اعترافات اجباری به رغم شکنجه‌هایی که متحمل شد، سر باز زد؛ در معرض یک فریب و نیرنگ از سوی مقامات سعودی قرار گرفت. چرا که در حالی که چشمانش را بسته بودند به او گفتند که اوراقی که برای آزادی تو است امضا کن! این جوان هم با چشمان بسته اعترافاتی دروغین را امضا کرد.

این در حالی است که اتهاماتی به وی زده شده است که برخی از آن‌ها قبل از سن ۱۸ سالگی بود. از جمله این اتهامات، مشارکت در تشکیل یک گروهک تروریستی با هدف ایجاد نا امنی در کشور است.

«حسن زکی الفرج» در سال ۲۰۱۷ بازداشت شد وی به مدت ۳ ماه در زندان انفرادی به سر برد. وی پس از شکنجه‌های بسیار سخت مجبور شد اعترافاتی را که بر اساس آن اتهامات زیادی به وی زده شده بود امضا کند. از جمله اتهامات وارده به وی پیوستن به گروه‌هایی در برنامه‌های تلفن همراه و در اختیار داشتن تصاویری ممنوعه بود. برخی از این اتهامات به دوره‌ای باز می‌گردد که حسن زکی الفرج زیر سن قانونی بود.

رژیم آل سعود برای هفت جوان عربستانی دیگر حکم اعدام برید

«یوسف المناسف» در سال ۲۰۱۷ بازداشت شد او در زمانی که در خیابان حضور داشت بدون اینکه قرار باداشتی ضد او صادر شود، بازداشت شد و به مدت ۶ ماه سرنوشت او معلوم نبود. چندین مورد اتهام ضد او اعلام شد. اکثر این اتهامات در زیر سن قانونی به وی زده شده است که از جمله مشارکت در تشییع جنازه برخی از اشخاصی است که به ضرب گلوله‌های نیرو‌های امنیتی در تظاهرات کشته شدند. یکی از مشارکت‌های وی در تشییع جنازه‌ها در زمانی بود که او تنها ۱۵ سال سن داشت.

«جلال اللباد» که از سال ۲۰۱۷ تا کنون در بازداشت به سر می‌برد در معرض تهدید به اعدام است. او به اتهاماتی متهم است که در زیر سن قانونی به وی زده شده است. یکی از این اتهامات، مشارکت در تظاهرات و درمان برخی از افراد زخمی تحت تعقیب بوده است.

«عبدالله الحویطی» متهم به قتل در عملیات سرقت مسلحانه است. این عملیات در سال ۲۰۱۷ رخ داده است. او در آن سال تنها ۱۴ سال سن داشت و همه اتهاماتی را که به وی زده شده، تکذیب و منکر شده و تاکید کرده است که در زیر شکنجه‌ها مجبور به امضای اعترافات دروغین شده است. دادگاه کیفری تبوک در مارس ۲۰۲۲ حکم قصاص وی را صادر کرده است.

«جواد قریریص» که از سال ۲۰۲۱ تاکنون در بازداشت به سر می‌برد به اتهامات متعددی متهم شده است. از جمله این اتهامات پیگیری صفحات و حساب‌های کاربری در فیسبوک است. وی به رغم انکار همه اتهامات وارده، در زیر شکنجه‌های شدید مجبور شد که اعترافات دروغینی را امضا کند.