ضربه کاری «بن زاید» به «بن سلمان»

امارات برای سال ۲۰۲۳ فهرست کاری فشرده ای دارد زیرا می خواهد نفت بیشتری تولید و موقعیت خود را به عنوان مقصد اصلی غربی ها در منطقه تقویت و به هنگام میزبانی دبی از کنفرانس آب و هوا COP۲۸ در نوامبر آینده پروپاگاندای زیادی به پا کند.

 

رویترز افزود که بن زاید در حال برنامه ریزی برای تجدیدنظر در یکی از قدیمی ترین ائتلاف های کشورش بویژه در ارتباط با هماهنگی ابوظبی با ریاض در درون سازمان اوپک است.

امارات از ۵۵ سال گذشته به این سو و پس از شکل گیری سازمان اوپک در ۶۲ سال پیش، عضو اصلی سازمان کشورهای صادرکننده نفت به شمار می رود.

سیاست کنونی اوپک به هیچ وجه به نفع بن زاید نیست زیرا تنها اجازه تولید سه میلیون بشکه نفت در روز به امارات داده شده که بسیار کمتر از توان تولید نفت توسط این کشور و بالغ بر ۴ میلیون بشکه در روز است.

این در حالی است که شرکت ملی نفت ابوظبی اخیرا اعلام کرد که در نظر دارد میزان تولید خود را تا سال ۲۰۲۷ تا سطح ۵ میلیون بشکه در روز برساند.

امارات از محدودیت های اعمال شده از سوی سازمان اوپک طی سال های ۲۰۲۰ و ۲۰۲۱ خشمگین است بویژه با توجه به اینکه بن سلمان که کشورش از اعضای اصلی اوپک به شمار می رود، به سمت برهم زدن ثبات بازار جهانی نفت پیش رفته است.

به نظر می رسد، تلاش برای کاهش سقف کنونی تولید نفت اوپک می تواند از خطر ناشی از کاهش قیمت نفت در جهان بکاهد؛ آن هم در حالی که آمریکا و اروپا وارد مرحله رکود اقتصادی شده اند. در عین حال بن سلمان با در پیش گرفتن چنین رویکردی (کاهش تولید نفت) می تواند به «جو بایدن» رئیس جمهوری آمریکا فشار بیاورد که خواهان افزایش سقف صادرات نفت توسط تولیدکنندگان نفت در جهان است.

از سوی دیگر، ائتلاف اوپک با روسیه در قالب گسترده تر "اوپک پلاس" ممکن است موجب گردهم آمدن اعضای آن در یک جناح گسترده تر مخالف غرب شود.

بن زاید با خارج شدن از سازمان اوپک می تواند این رویکرد و محدودیت برای امارات را تغییر دهد؛ همان گونه که قطر در سال ۲۰۱۹ چنین کرد. در صورت خروج امارات از اوپک، این کشور می تواند به هر میزان که می خواهد نفت تولید کرده و صادر کند و در عین حال رضایت آمریکا و همپیمانانش را نیز جلب کند.

این امر در نهایت به ابوظبی و دبی کمک می کند تا به مقصد اصلی سرمایه گذاری غربی و مراکز شرکت ها تبدیل شوند و در نتیجه تلاش های سعودی برای حذف امارات از میدان رقابت در صحنه بین الملل ناکام خواهد ماند.

در همین حال، «عبدالعزیز بن سلمان» وزیر انرژی سعودی در مصاحبه با خبرگزاری رسمی این کشور «واس» تاکید کرد که اعضای اوپک پلاس سیاست را در فرآیند تصمیم گیری و ارزیابی‌ها و پیش بینی‌های خود دخالت نمی دهند.

وزیر نفت عربستان افزود که تصمیم اوپک پلاس برای کاهش تولید نفت که به شدت مورد انتقاد قرار گرفته درست و در راستای حمایت از ثبات بازار و صنعت بود.

قیمت نفت در ماه مارس (اسفند سال گذشته) پس از آغاز بحران اوکراین به بالاترین سطح تاریخی خود یعنی ۱۴۷ دلار در هر بشکه نزدیک شد.

ضربه کاری «بن زاید» به «بن سلمان»

بر پایه تازه ترین پیش بینی اوپک در برای ۲۰۲۳، تقاضای روزانه نفت در جهان با افزایش ۲ میلیون و ۲۵۰ هزار بشکه ای در پی بالا رفتن مصرف چین، بزرگ ترین وارد کننده جهان، به ۱۰۱ میلیون و ۸۰۰ هزار بشکه خواهد رسید.

آژانس بین المللی انرژی نیز با پیش بینی افزایش تقاضای نفت چین در سال آینده در پی کاهش ۴۰۰ هزار بشکه ای در ۲۰۲۲، میزان ارزیابی خود را از افزایش تقاضای نفت در ۲۰۲۳ به یک میلیون و ۷۰۰ هزار بشکه رساند که مجموع تقاضای جهان را به ۱۰۱ میلیون و ۶۰۰ هزار بشکه خواهد رساند.