اتفاقی که برای کشتی حامل 700 پناهجو در سواحل لیبی افتاد؟

به گزارش وبگاه شبکه خبری «سی‌‌جی‌تی‌ان» این یکی از بزرگ‌ترین رهگیری‌ها در ماه‌های اخیر علیه پناهجویانی بود که از طریق لیبی واقع در شمال آفریقا به دنبال زندگی بهتر در اروپا بودند.

گارد ساحلی لیبی اعلام کرد که این کشتی روز جمعه نزدیکی شهر «مورا» در ۹۰ کیلومتری غرب شهر «طرابلس» متوقف شد. گارد ساحلی لیبی در بیانیه‌ای اعلام کرد که این پناهجویان از کشورهای مختلف و افرادی که به طور غیرقانونی وارد خاک لیبی شده‌اند بوده و به کشورهای خود تحویل داده خواهند شد.

 

گارد ساحلی لیبی تصاویری را در فیسبوک منتشر کرد که یک کشتی بزرگ و پرجمعیت رااتفاقی که برای کشتی حامل 700 پناهجو در سواحل لیبی افتاد؟ نشان می‌دهد که اکثر سرنشینان آن افراد جوان به نظر می‌رسند. لیبی در سال‌های اخیر به عنوان گذرگاه اغلب پناهجویانی که به دنبال کیفیت زندگی بهتر در اروپا هستند، تبدیل شده است.

این در حالی است که «سازمان بین‌المللی مهاجرت»  در فرانسه از کشته یا مفقود شدن ۱۵۲۲ پناهجو در دریای مدیترانه در سال ۲۰۲۲ نفر خبر داده است.

کشورهای جنوب اروپا با سواحل گسترده همواره  مقصد نخست مهاجرانی هستند که در آرزوی رسیدن به اروپا هستند. بیشتر این مهاجران با قایق و در مسیرهای خطرناک قاچاقیان انسان در دریا از سواحل ترکیه و یا از جزایر نزدیک یونان و یا از طریق شمال مدیترانه خود را به یونان، اسپانیا، ایتالیا و قبرس می‌رسانند. فقر، بیکاری، قحطی و نبردهای قومیتی از جمله دلایل اصلی مهاجرت این افراد عمدتا ساکن آفریقای شمالی به قاره سبز است