هشدار هرتزوگ نسبت به «درگیری عمیق» میان صهیونیست‌ها

اسحاق هرتزوگ ، رئیس رژیم صهیونیستی در این باره گفت که اسرائیل با یک «درگیری عمیق» مواجه است که آن را تکه تکه خواهد کرد.

هرتزوگ گفت که رژیم اسرائیل به دلیل طرح اصلاحان قضایی با یک "بحران قانونی تاریخی" مواجه است و وی اقدام به میانجیگری میان ائتلاف دولتی و جناح اپوزیسیون خواهد کرد.

وی در این باره تصریح کرد: ما در میان یک اختلاف نظر عمیق هستیم که مردم ما را از هم می‌پاشد. این درگیری عمیقاً من و بسیاری دیگر را در اسرائیل نگران می‌کند.

هرتزوگ تاکید کرد: اکنون بر دو حرکت حساس متمرکز هستم که معتقدم اکنون به عنوان رئیس مسؤولیت آن را بر عهده دارم، اقدام نخست دور کردن بحران بی‌سابقه قانونی بوده و حرکت دوم نیز توقف ادامه تفرقه در میان مردم ما است.

این اظهارات پس از آن بیان شد که هزاران اسرائیلی شنبه در مخالفت با سیاست‌های دولت ائتلافی به رهبری بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در مرکز تل‌آویو در میدان «هابیما» تظاهرات کردند. برخی منابع از جمله رادیوی ارتش رژیم صهیونیستی از ۱۰۰ هزار تظاهرکننده یاد کرده‌اند که مخالفت خود را با کابینه افراطی نتانیاهو و طرح اصلاحات قضایی یاریو لوین، وزیر دادگستری این رژیم اعلام کردند.

طرح اصلاحات قضایی در اسرائیل پس از آنکه توسط یاریو لوین مطرح شد انتقادهای گسترده‌ای‌ را به ویژه از سمت مخالفان به همراه داشت و تا جایی که منجر به برگزاری تظاهرات طی هفته گذشته و نیز روز شنبه در تل‌آویو شد. جمعه نیز ایستر حایوت، رئیس دادگاه عالی رژیم صهیونیستی به شکل علنی اصلاح دستگاه قضایی را مورد حمله قرار داد و در کنفرانس سالانه مجمع قانون عمومی گفت: این یک حمله لجام گسیخته به سیستم قضایی است، گویی دشمنی است که باید مورد حمله قرار گیرد و تحت سلطه باشد.

هشدار هرتزوگ نسبت به «درگیری عمیق» میان صهیونیست‌ها

هدف از این طرحی که لوین مطرح کرده کنترل کامل دولت بر انتصاب قضات از جمله دادگاه عالی است و قدرت این دادگاه را برای لغو قوانین به شدت محدود می‌کند و کنست را قادر می‌سازد دوباره تنها با اکثریت ۶۱ رای قوانینی که دادگاه لغو کرده، مجددا تصویب کند.