جدیدترین نظر پوتین درباره جنگ با اوکراین

« ولادیمیر پوتین » رئیس‌جمهور روسیه در جریان بازدید از یک کارخانه اسلحه‌سازی در شهر زادگاهش سن پترزبورگ گفت پیروزی روسیه در اوکراین حتمی است. 

او در اظهاراتی خطاب به کارگران این کارخانه که به صورت تلویزیونی پخش شد، اظهار داشت: پیروزی مسلم است. شکی درباره آن ندارم. 

رئیس‌جمهور روسیه بار دیگر تاکید کرد که روسیه قبل از اعزام نیرو به اوکراین، برای مذاکره به منظور دستیابی به حل و فصل صلح‌آمیز تلاش کرد اما فقط فریب داده شد. او در ادامه سخنانش شرق اوکراین را «سرزمین‌های تاریخی» روسیه خواند و افزود مسکو از دست رفتن آن‌ها را بعد از فروپاشی شوروی در سال ۱۹۹۱ پذیرفت اما مجبور به اقدام برای حفاظت از روس‌زبانان در آنجا شد. 

 جدیدترین نظر پوتین درباره جنگ با اوکراین

ولادیمیر پوتین بار دیگر تاکید کرد که روسیه دلایل زیادی دارد تا رژیم فعلی کی‌یف را نئونازی بداند. به گفته وی، «عملیات رزمی در مقیاس گسترده با استفاده از تسلیحات سنگین، توپخانه، تانک و هواپیما از سال ۲۰۱۴ در دونباس متوقف نشده است. همه آنچه ما امروز به عنوان بخشی از عملیات نظامی ویژه انجام می‌دهیم، تلاش برای متوقف کردن این جنگ است. این معنی عملیات ما است: حفاظت از مردمی که در آن سرزمین‌ها زندگی می‌کنند». 

رئیس‌جمهور روسیه یکشنبه هم درباره عملیات نظامی کشورش در اوکراین گفت که روند مثبتی دارد و وی امیدوار است که نظامیان روس دستاوردهای بیشتری داشته باشند. پوتین به تلویزیون دولتی  این کشور گفت: «همه چیز در چارچوب برنامه وزارت دفاع و ستاد کل ارتش در حال پیشرفت است و من امیدوارم که نظامیان ما با نتایج نبرد خود ما را بیشتر خوشحال کنند».

روسیه جمعه اعلام کرد که نیروهایش کنترل «سولِدار» در شرق اوکراین را به دست گرفته‌اند. بعد از چند روز درگیری‌های شدید بین نیروهای روسیه و نظامیان اوکراینی در شهر راهبردی سولدار در استان دونتسک، مسکو جمعه رسماً تسلط بر این شهر را اعلام کرد.

وزارت دفاع روسیه سه‌شنبه (۱۷ ژانویه، ۲۷ دی) نیز از برنامه برای ایجاد تغییرات اساسی در نیروهای مسلح این کشور از سال ۲۰۲۳ تا ۲۰۲۶ خبر داد و دلیل آن را جنگ نیابتی در حال انجام غرب علیه مسکو در اوکراین دانست که با اقدام به ارسال تسلیحات سنگین برای کی‌یف ضروری گشته است.