شکاف در ناتو بر سر ارسال تانک به اوکراین

آمریکا و نمایندگان حدود ۵۰ کشور روز جمعه در پایگاه هوایی رامشتاین در آلمان نشستی برای بررسی این موضوع برگزار کردند اما نتوانستند موافقت آلمان را برای ارسال تانک هایش به اوکراین جلب کنند.

 

کشورهایی مانند لهستان که تانک‌های آلمانی را در اختیار دارند برای ارسال آنها به اوکراین باید موافقت برلین را جلب کنند و آلمان ارسال تانک‌های لئوپارد ۲ به اوکراین را مشروط به آن کرده است که آمریکا و سایر متحدان نیز تانک‌های خود را به کی‌یف ارائه دهند.

در عین حال، برخی از کشورهای غربی خواستار پایان دادن به کمک های نظامی به کی یف هستند و اشاره می کنند که عرضه تسلیحات جدید می تواند منجر به درگیری جهانی شود.

روسیه خاطرنشان می‌کند که چنین اقدامی ( ارسال تانک و تجهیزات جمگی پیشرفته ) ممکن است به واکنش با استفاده از سلاح‌های قوی‌تر منجر شود.

تاس گزارش داد: همچنین هنوز توافق بر سر بسته جدید کمک اتحادیه اروپا به اوکراین ممکن نشده است.

علاوه بر این، وزارت خارجه روسیه به مشکلات در اجرای کامل توافق غلات اشاره و اعلام کرد، عادی سازی صادرات محصولات کشاورزی و کودهای کشاورزی روسیه با کمک سازمان ملل اتفاق نیفتاد.

این توافق ۲۲ جولای سال گذشته (۳۱ تیر) توسط روسیه و اوکراین در کاخ «دولما باغچه» استانبول، با حضور رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه و آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل امضا شد. این توافق در میانه ترس فزاینده از بحران غذایی بویژه در شاخ آفریقا انجام شد.

شکاف در ناتو بر سر ارسال تانک به اوکراین

قرارداد غلات با هدف صادرات غلات اوکراین و کود روسیه به کشورهای فقیر و در حال توسعه انجام شد.

روسیه می‌گوید به رغم این که به توافقنامه پایبند بوده است، این قرارداد هرگز به صورت کامل اجرا نشده است. اول آن که بیش از نیمی از محموله‌های غذایی که از اوکراین ارسال شده بودند، به جای کشورهای فقیر، سر از کشورهای توسعه‌یافته در اتحادیه اروپا، انگلیس یا کره‌جنوبی در آوردند.

کشورهای اتحادیه اروپا بین ۶۰ تا ۱۰۰ درصد برخی محصولات کشاورزی خود مثل کلزا، ذرت و سویا را از اوکراین گرفته اند. این در حالی بود که کشورهای گرسنه مثل سومالی، اتیوپی، یمن، سودان و افغانستان فقط ۳ درصد غذا را از این طریق دریافت کردند.