اخراج قانونگذار منتقد رژیم صهیونیستی

نمایندگان جمهوری‌خواه کنگره آمریکا امروز پنجشنبه به اخراج ایلهان عمر، نماینده مسلمان کنگره از کمیته امور خارجی مجلس نمایندگان رأی دادند.

ایلهان عمر از منتقدان رژیم صهیونیستی است و اخراج او از این کمیته در حکم یک پیروزی برای «کوین مک‌کارتی»، رئیس جمهوری‌خواه مجلس نمایندگان قلمداد می‌شود که از مدت‌ها پیش وعده داده بود برای اخراج عمر از کمیته مذکور تلاش خواهد کرد. 

اخراج قانونگذار منتقد رژیم صهیونیستی

قطعنامه‌ای که خواستار اخراج ایلهان عمر بود ۲۱۸ رأی موافق آورد و ۲۱۱ مخالف داشت. نمایندگان با توجه به حزب متبوع خودشان به این قطعنامه رأی دادند، به این معنا که دموکرات‌ها با آن مخالفت کرده و جمهوری‌خواهان به آن رأی موافق دادند. 

تهیه‌کننده این قطعنامه «ماکس میلر»، عضو یهودی مجلس نمایندگان بود که از طرفداران سرسخت رژیم صهیونیستی است. او پیش از این، انتقادهای ایلهان عمر از رژیم صهیونیستی را «یهودستیزانه» خوانده بود. 

در بخشی از این قطعنامه تصریح شده که کمیته امور خارجی مجلس نمایندگان در سراسر دنیا به عنوان نهادی که منعکس‌کننده صدای کنگره در مسائل حائز اهمیت ملی و بین‌المللی است نگریسته می‌شود و ایلهان عمر با موضع‌گیری‌های خود صلاحیتش برای حضور در این کمیته را از دست داده است.

ایلهان عمر که پناهنده‌ای از سومالی و یکی از دو نماینده مسلمان کنگره آمریکا است قبل از این رأی‌گیری از خودش دفاع کرد. او  گفت: «این ایده وجود دارد که اگر شما مهاجر باشید یا اهل جای خاصی از دنیا باشید یا مسلمان باشید و یا رنگ پوست معینی داشته باشید در مظان اتهام قرار دارید.»

وی اضافه کرد: «بسیار خوب، من مسلمانم، مهاجرم و جالب آنکه اهل آفریقا هستم. آیا کسی هم از اینکه من نشانه گرفته شده‌ام شگفت‌زده می‌شود؟ برای کسی مایه شگفتی است که من برای سخن گفتن درباره سیاست خارجی آمریکا بی‌ارزش قلمداد شوم؟»